18 juli 2016

CDA vindt aangepaste plannen 'Medemblik aan Zee' niet oké

Afgelopen raadsvergadering (7 juli) werd er een motie over de kop van de Nieuwstraat, beter bekend als "Medemblik aan Zee," behandeld. De ontwikkelaar heeft van het college de mogelijkheid gekregen een bijgesteld plan in te dienen waarvan het CDA zich afvraagt of het wel in lijn ligt met de kaders die de raad gesteld heeft. Het CDA kan  het maar moeilijk uitleggen aan de andere twee partijen die destijds meedongen en we kunnen ons goed voorstellen dat zij zich enigszins gepiepeld voelen. De winnende partij kreeg de gunning op basis van een supermooi ontwerp, dat tè ambitieus bleek en op diverse bezwaren stuitte en dan ligt er nu een bijgesteld plan waar ook weer vele vragen en meningen over gerezen zijn. Het zou eerlijk zijn om de procedure opnieuw te doen, maar daar zijn wij niet op uit, gezien de andere twee partijen niet meer in de markt zijn voor deze locatie.

Naar de mening van het CDA schort er het een en ander aan het nieuwe voorstel. Allereerst de parkeerplaatsen. Aanvankelijk ambitieuze plannen met onder andere ondergrondse parkeergelegenheid, maar die plannen zijn goeddeels van tafel, dus de vraag rijst wat er in concreto dan wel gerealiseerd gaat worden. Parkeren is een gevoelig onderwerp in de stad Medemblik en als we de ontwikkelaar geen andere richting meegeven, dan zou er zomaar een fractie van de aanvankelijk geplande parkeerplaatsen over kunnen blijven. Er kan immers ter compensatie volstaan worden met een dotatie in het parkeerfonds van € 2500,- per parkeerplaats. Dat is een bestaand kader, maar er is een verschil tussen parkeerplaatsen daadwerkelijk aanleggen en een dotatie in het parkeerfonds in plaats van aanleg. Dat laatste zou een te gemakkelijke uitweg kunnen zijn en dat gaat er bij onze fractie, met name op de locatie kop Nieuwstraat, niet in. Er zijn verschillende rekensommen gemaakt met betrekking tot het aantal parkeerplaatsen, maar als er nu circa 90 zijn, dan moeten dat er met de oplevering van "Medemblik aan Zee" straks ook circa 90 zijn en dan niet op een geheel andere locatie.
Als tweede de publiekstrekker. Voor onze fractie is het niet alleen de vraag of er een publiekstrekker komt, het is wat het CDA betreft een harde voorwaarde. Hoe meer men de Nieuwstraat in noordelijke richting af loopt, hoe meer het in zekere opdroogt qua winkelbestand. Het moet dus straks simpelweg de moeite waard zijn om naar de kop van de Nieuwstraat te wandelen.

Het college heeft aangegeven dat de komende maanden cruciaal worden in de verdere vormgeving en invulling van het project en de wethouder verzocht de raad dan ook om de tijd te nemen en het college en ontwikkelaar in de gelegenheid te stellen na het zomerreces met een concreet voorstel te komen. Het stemt het CDA tevreden dat het college voortvarend ermee aan de slag gaat, want we willen, na jaren van stilstand, nu graag de gang er in houden.

Een prettige en zonnige zomer toegewenst.

Ed Meester
Fractievoorzitter CDA Medemblik