25 november 2016

Column Arie: Begroting unaniem vastgesteld

Begin november is de begroting voor 2017 van de gemeente Medemblik vastgesteld. Voor het zover is, wordt er het nodige overleg gepleegd. Het hielp enorm dat er een heldere uitleg over de voorstellen was van het college. Wel viel op dat er tot de behandeling van de begroting een veelvoud van moties en amendementen werd aangeboden. Bij een motie wordt het College opgedragen binnen een bepaalde tijd iets te regelen of de gemeenteraad een voorstel te doen. Voorbeeld: er was een motie om het muziekonderwijs te waarborgen binnen de gemeente. Deze werd breed gesteund, dus in een van de komende raadsvergaderingen wordt dat vervolgd.

Met een amendement verandert de raad een voorgesteld raadsbesluit als er een meerderheid voor is. Als CDA hebben we van die mogelijkheid gebruik gemaakt. We kregen een brede steun om de OZB niet meer te laten stijgen dan de inflatie (1,2%).

Ook steunden we het voorstel om de afvalstoffenheffing beperkt te laten stijgen. En bovendien stemden we in met een extra bedrag van 150.000 euro extra om het openbaar groen naar een hoger onderhoudsniveau te brengen. Dat sluit goed aan bij ons CDA programma waar we voor ' schoon en heel' gaan in Medemblik. Niet alle inbreng haalde de eindstreep. Maar de voorstellen, die een meerwaarde hadden, werden gesteund, ongeacht van welke politieke partij ze kwamen.

Aan het eind van de raadsvergadering werd met wat wijzigingen de begroting unaniem vastgesteld. Wat mij opviel was de goede sfeer die avond. En dat lijkt mij positief voor alle inwoners van de gemeente Medemblik.

Arie Schouten, CDA