06 oktober 2022

Column Els: Omroep Max en Zwantien

Omroep Max en Zwantien

Kijkt u ook zo graag naar televisieprogramma’s van Omroep Max? Ik wel. Zeker ook naar “We zijn er bijna”, een programma waarin mensen op reis gaan met een groep, van camping naar camping. Eén van de deelnemers kreeg bij herhaling telefoon. Bleek dat hij vrijwilliger is voor Wonen Plus, en de mensen in zijn omgeving misten hem! Wonen Plus is een prachtig voorbeeld van hulp in de buurt. De vrijwilligers zorgen voor praktische inzet bij kleine klussen in en om het huis en bijvoorbeeld vervoer, maar ook een wandeling of uitstapje behoort tot de mogelijkheden. Zwantien is al 24 jaar de drijvende kracht achter Wonen Plus Andijk. Een vrouw wiens voornaam al voldoende is, dan weet iedereen over wie het gaat. Ik sprak haar en ontdekte dat er nog maar weinig mensen gebruik maken van Wonen Plus. Sinds de corona jaren. Hoe zou dat komen? Hebben mensen andere oplossingen gezocht? De ouderen van nu zijn wel kwieker dan pakweg 25 jaar geleden. Misschien komt het simpelweg doordat Wonen Plus valt onder Mee & de Wering en dat deze naam onvoldoende bekend is. Wist u trouwens dat het servicepunt niet meer aan de Kleingouw 2 zit maar sinds april in Dorpshuis Centrum? U kunt daar terecht op de maandagochtenden tussen 9 en 11 uur. Maar u kunt ze ook bellen, 0228-597487. Voor wanneer u zelf ergens hulp bij wenst maar ook als u vrijwilliger wilt worden.

In politiek jargon hebben we het vaker over “inzet van het voorveld” of “maak gebruik van de kracht van de samenleving”. Daar krijg je toch opgetrokken wenkbrauwen van? Ik wil maar zeggen: de inzet van organisaties als Wonen Plus en al haar vrijwilligers, dat is nou echt een voorbeeld van wat we met dat jargon bedoelen. Omzien naar elkaar!