09 februari 2024

Column Martijn: BBB

BBB

Nee, deze column gaat niet over de BBB, maar ik heb wel uw aandacht toch? In dit geval staat het voor Bekwaam Blijven Blussen. Oftewel, de brandweer. Op de agenda van de raad staat het ‘Meerjarenontwikkelplan Brandweer’. In het kort komt het erop neer dat er gewerkt gaat worden aan vier belangrijke zaken: vakbekwaamheid, paraatheid, beschikbaarheid en modernisering. En dat is hard nodig ook, want de brandweerzorg in Noord-Holland Noord piept en kraakt. Niet eens mijn eigen woorden, maar die van de Veiligheidsregio zelf. Maar, en u voelt hem misschien wel aankomen, dan moet er wel geld bij. Lang verhaal kort, voor de gemeente Medemblik € 360.000 per jaar extra vanaf 2028. Geld dat er nog niet is en het ziet er ook niet naar uit dat de zak geld die we uit Den Haag krijgen zomaar wat voller wordt. En nu?

Ik moest denken aan de piramide van Maslow. Daarmee worden de menselijke behoeften in beeld gebracht. Het idee is dat eerst in de behoeften onderaan de piramide moet worden voorzien voordat je toekomt aan een behoefte die een trapje hoger staat. Helemaal onderaan de piramide staan de lichamelijke behoeften; eten, drinken en slapen. Al op de tweede trap staat ‘veiligheid’. Een dak boven je hoofd en een veilige omgeving. Pas daarná komen zaken als relaties, werk en persoonlijk succes. Je zou dus kunnen stellen dat de brandweer bijna letterlijk aan de basis staat van hetgeen wij als mensen belangrijk zouden moeten vinden.

Maar wat gaan we dan doen? Bezuinigen? OZB omhoog? Of accepteren dat het straks wat langer duurt voordat de brandweer er is? Dit is natuurlijk wel erg zwart-wit gesteld, maar het geeft wel een mooie inkijk in de dilemma’s waar we als raad mee te maken hebben.

Martijn Droog

CDA Medemblik