15 augustus 2023

Column Martijn: Schapen

Schapen

Vorige week zag ik een auto met aanhanger rijden op ‘De Tegel’ in Wervershoof. ‘Veevervoer’ stond er op de zijkant. Die kwam vast de schapen ophalen om plaats te maken voor de tijdelijke noodopvang van asielzoekers die op 1 november de deuren opent. Ik klink misschien een beetje als een predikant toen ik mijzelf op de gedachte betrapte dat hun plaats wordt ingenomen door andere schapen, op zoek naar een goede herder. Maar ik hoop dat dat mij als CDA-er wordt vergeven.

Die goede herder schuilt in ieder van ons, ook in degenen die niet direct op deze kudde zaten te wachten. Wij allemaal, en dan met name de Wervershovers, kunnen een succes maken van dit half jaar waarin we als gemeente 200 extra inwoners gaan huisvesten. Door ze te verwelkomen op de sportclubs, een activiteit of evenement voor ze te organiseren, of door gewoon eens een praatje met ze te maken.

Dat laatste is niet eens mijn eigen idee. Het komt van het echtpaar Neefjes dat nota bene één van de meest directe buren wordt van de tijdelijke noodopvang. In het NHD van 14 juli werd er een pagina gewijd aan hun gastvrije en welkome houding. Over goede herders gesproken…

Als gemeenteraad gaan we niet over het  Nederlandse asielbeleid, laat staan over de Europese afspraken. Toch hebben we er in de dagelijkse praktijk wel mee te maken, of we dat nu leuk vinden of niet. Maar, om de woorden van een bekende Duitse Christen Democraat vrij te vertalen: “Het lukt ons wel”.

Martijn Droog

Raadslid CDA Medemblik