06 juli 2020

Column Simon: Preken voor eigen parochie

De laatste raadsvergadering ben ik beticht van preken voor eigen parochie.

Wij (CDA) hadden in die vergadering een amendement ingediend om er voor te zorgen dat er voor het komende zaalsportseizoen een blaashal in Wognum gerealiseerd kan worden. Graag maak ik van deze gelegenheid gebruik om daar op te reageren.

Waarom heeft het CDA zich hier hard voor gemaakt? De vereniging Sv Spartanen heeft zelf het initiatief genomen om met een oplossing te komen. Niet alleen voor zichzelf. Juist ook voor de overige verenigingen in Wognum en omstreken.

Uit een onderzoek is gebleken dat er al jarenlang sprake is van een tekort aan zaalsportcapaciteit in de regio en als wij dan zien dat een vereniging zelf zijn nek uit steekt en vervolgens met een oplossing komt die qua exploitatie budget neutraal gerealiseerd kan worden, dan willen wij als CDA ons daar voor inzetten.

Een van de vier uitgangspunten van het CDA is gespreide verantwoordelijkheid. Dat betekent dat de overheid rekent op de verantwoordelijkheid van mensen en organisaties en hen helpt deze verantwoordelijkheid in te vullen. Dit initiatief is daar een heel mooi voorbeeld van.

De gemeente Medemblik bestaat uit 17 prachtige kernen. Ieder met zijn eigen karakteristieke kernmerken. Wij zetten ons in voor al deze kernen en als er in de toekomst initiatieven vanuit de samenleving komen uit welke kern dan ook, dan zal het CDA niet aarzelen om mee te denken en de initiatiefnemers daar waar mogelijk ondersteunen.

Simon Commandeur, Raadslid CDA