24 juni 2016

Els: Onmogelijk is geen feit maar een mening

Ik kreeg laatst van ouders de vraag, wat ik ervan vind, dat kinderen die op de Havo zitten in Medemblik (S.G. De Dijk) deze school na de derde klas moeten verlaten, om de laatste twee jaren af te ronden op een andere school. Tja, wat vind ik daarvan? Ook in vind dit teleurstellend, en daarin ben ik absoluut niet de enige. Hoewel ik het bijzonder plezierig wonen vind in onze (voornamelijk) plattelandsgemeente, verbaast het mij dat de mogelijkheden voor voorgezet onderwijs beperkt zijn. En dat in een gemeente van bijna 43.000 inwoners. Weliswaar is er in onze regio mede dankzij SeedValley en de Provincie  op universitair niveau een bijzondere  leerstoel,  gericht op het opleiden van een nieuwe generatie onderzoekers die zich niet alleen richten op de wetenschap maar ook bekend zijn met de specifieke doelstellingen vanuit de groene sector.  Onderwijs wordt gegeven door dhr. dr. ing. J.J.B. Keurentjes voor biologiestudenten in de bachelor- en masterfase. In Hoorn, wel onze regio, niet onze gemeente, kun je sinds vorig jaar een HBO opleiding volgen, bij het Clusius College.  Maar binnen onze gemeentegrenzen kunnen onze jonge inwoners wel de Mavo afronden, maar moeten voortijdig de Havo verlaten en dit elders afmaken. Het CDA noemt steeds in haar verkiezingsprogramma de wens en het voornemen tot het realiseren van een volwaardige Havo in Medemblik. Dit is ook opgenomen in het coalitie akkoord. Het is een feit dat de politiek hier niet over gaat. Toch zullen wij blijven volharden in het ventileren van deze wens richting de samenwerkingsverbanden en de schoolbesturen, die er wél over gaan.

Els van den Bosch, fractielid CDA Medemblik