26 februari 2014

Even stoom afblazen!

Indrukwekkend grote machines die warmte omzetten in beweging staan vandaag “onder stoom” in het prachtig gerestaureerde Stoomgemaal de “Vier Noorder Koggen”.

Gedreven mensen die groot durven denken geven ons inzicht in het verleden én een visie op de toekomst van dit museum. Wat gerealiseerd is:

Lokale samenwerking met andere musea en internationale samenwerking door European Route of Industial Heritage (ERIH). Toegang via het ijsselmeerwater voor (cruise)schepen en via het poldergebied voor schuiten. Een grote parkeerplaats waarop demonstraties kunnen worden gegeven. Een ruime ontvangstruimte voor groepen. Een educatief programma voor basisschoolkinderen.

Wat de wensen zijn: meer samenwerking met (inter)nationale bedrijven en musea, bekendheid bij meer verenigingen, versterken van de educatieve rol. Graag willen zij dat de lokale politiek een visie ontwikkelt en meehelpt om dit te realiseren.

Cultuur, onderwijs en ondernemerschap zijn belangijke onderwerpen bij het CDA. We hopen in Medemblik wat druk op de ketel te kunnen zetten, uiteraard zónder over de rooie te gaan.

Claudia Selders-Kroezen, kandidaat nr. 7.