24 juni 2015

Kaderbrief 2016, welke accenten legt onze gemeente volgend jaar

Een kaderbrief nieuwe stijl. Goed leesbaar, heldere schrijfwijze en wat de CDA-fractie betreft, een duidelijke weergave van de ambities van raad en college. Wij delen dan ook graag onze complimenten uit. Voorzitter, het jaar 2015 is alweer bijna halverwege. Het jaar waarin de decentralisaties in het sociaal domein overgegaan van Rijk naar de gemeenten, het jaar van de waarheid. En eveneens het jaar waarin we eindelijk echte, zij het voorzichtige tekenen van een herstellende economie zien.  Het is een goed moment om de ambities kracht bij te zetten en in te kaderen. Kasteel Radboud en Zwembad de Zeehoek worden bij nieuw beleid genoemd. Het stemt onze fractie tevreden dat hier aandacht voor is. Ook het onderhoud groene sportvelden houdt de gemoederen al langer bezig. Het wordt nu weleens tijd om realistische spijkers te slaan. Zowel wij als raad, maar ook de sportverenigingen willen naar een afronding toe. Voor wat betreft de voorziening welzijnsbeleid die vorig jaar ingesteld is, is bij ons de vraag gerezen of deze op de juiste manier ingezet wordt.  De CDA-fractie kan zich vinden in de lijn van de kaderbrief, maar niettemin willen we een 6-tal onderwerpen accentueren, die wij mogelijk met een amendement of motie willen benadrukken.

1. Belastingen:  het is ons opgevallen dat het inflatiecijfer ontbreekt. Dat willen we toegevoegd hebben. Het uitgangspunt voor het CDA is dat tarieven niet zullen stijgen.

2. Personeel:

Formatie staat onder druk. We maken ons toch wel een beetje zorgen om de organisatie. We hebben een motie voorbereid met als doel ruimschoots vóór de behandeling van de begroting inzicht in te hebben in de ontwikkelingen om zo mogelijk bij te kunnen sturen.

3. Zwerfafvalvergoeding

Bij de schriftelijke vragen ingediend. Er wordt gesproken van inwonerparticipatie, maar de zwerfvalvergoeding wordt niet genoemd in de kaderbrief. Het is de moeite waard om het nog een keer onder de aandacht te brengen. Veel gemeenten hebben deze al aangevraagd. Volgt Medemblik ook? Wij zijn benieuwd naar de mening van het college.

4. Maatschappelijke stage

Zien we niet terug in de kaderbief, maar staat nog altijd bij onze fractie op de agenda. De uitkering van het Rijk stopt, maar navraag en veldonderzoek leert dat de MaS als zeer waardevol wordt ervaren. Alle betrokken partijen zijn zeer positief. Gemeenten en scholen geven geen of een eigen invulling aan de stage. Het lijkt een goed idee om samen met de omringende gemeenten op te trekken en eenduidig beleid neer te zetten. Medemblik heeft dan wel één voortgezet onderwijsinstelling, maar scholieren uit onze gemeenten gaan wel naar de scholen in de buurtgemeenten.

5. Verbinden jeugdzorg en passend onderwijs

Doelgroepen overlappen elkaar. Onderwijs wordt gezien als vindplaats voor preventie en vroeg signalering en middelen voor onderwijsbegeleiding. Als Medemblik aandacht heeft en inzet op de verbinding van jeugdzorg en passend onderwijs dan is er volgens ons een win/win-situatie te behalen. Ik noem hierbij de rol van ondersteuningsgroep waarbij onderwijs nabij het eigen huis een belangrijk aspect is.

6. Ondernemersfonds: OFM draagvlak creëren met name bij de scholen en dorpshuizen. Dat de freeriders ook de lasten en niet alleen de lusten moeten gaan dragen is duidelijk. Wij onderschrijven het nut van het ondernemersfonds, maar de bottleneck ligt ‘m wat ons betreft, in de financiering van het fonds.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.