21 november 2022

Lachgas is niet om te lachen

LACHGAS is niet om te lachen…

Onze partij mocht -binnen één minuut- een aanpassing op de begroting indienen. Wij zetten ons al jaren in voor een goed gesprek over drugs en alcohol, met jongeren t/m 25 jaar en hun ouders. Vlak bij huis, zoals bij jongerencentra, sportverenigingen en dorpshuizen.

In 2016 zijn deze gesprekken opgestart en juist toen het goed op gang kwam moesten door de coronamaatregelen alle bijeenkomsten worden gestaakt. Vorig jaar is het preventieplan zelfs wegbezuinigd. Wat het CDA betreft enorm jammer want de groep jongeren verandert, de variatie aan drugs ook én het gebruik neemt toe! De laatste tijd is er dan ook weer regelmatig nieuws over lachgas te lezen en over een mogelijke opvolger; ‘canned air’. Schijnbaar onschuldige middelen om mee te experimenteren… maar dat zijn het niet! Daar móeten we over in gesprek blijven met elkaar want bewustwording helpt.

De gehele gemeenteraad was het met ons eens en daarom wordt hier weer geld voor vrijgemaakt. Wordt vervolgd!

Namens CDA Medemblik

Claudia Selders-Kroezen

Aanvullend:

Als gemeente hebben we sinds 2016 een lokaal preventieplan: “Medemblik In Control of Drugs & Alcohol”. Dit is gestart vanuit een initiatief van een aantal gemeenteraadsleden van verschillende partijen*. Wij zijn daarvoor in gesprek zijn gegaan met jongeren in verschillende dorpshuizen en jongerencentra, een kerk en de moskee. Voor het daaruit ontwikkelde plan was vanaf 2016 jaarlijks €25.000 beschikbaar. Nu starten we met een bedrag van €13.000 want meer laat onze financiële situatie niet toe. Maar iets is beter dan niets en wij verwachten dat het college ons na de evaluatie laat weten dat we dit plan verder ontwikkelen.

De gehele begrotingsraad is te bekijken via: https://medemblik.raadsinformatie.nl/vergadering/937135