11 april 2016

Leefbaar Medemblik? Ed geeft zijn kijk hierop

Dinsdag 23 februari bezocht ik een avond over leefbaarheid in Abbekerk. Leefbaarheid is een ongrijpbaar begrip, want wat is het nou precies? Het is voor eenieder anders.

De een voelt zich prettig in een stad of dorp met voorzieningen en activiteiten, de ander heeft liever een rustig dorp waar weinig te doen is. In Abbekerk was met het over een ding roerend eens: woningbouw zal en moet er komen om het dorp leefbaar te houden. Woningbouw stimuleren en faciliteren en voorzieningen op peil houden, vinden we zo'n beetje in elk partijprogramma terug en het staat in veel kernen op de agenda.

wij willen allemaal prettig wonen en het liefst met goede voorzieningen in de buurt en een (lokale) overheid die vooral meewerkt en iet te veel moeilijke regeltjes verzint. Dat laatste wringt nog wel eens en kan vaak niet anders.

Maandag 14 maart was er een avond over wonen in Medemblik en het bleek dat de woonvisie in onze gemeente niet aansluit op de ambitie. We kregen een paar dilemma's voorgeschoteld. Kiezen we bijvoorbeeld alleen voor nieuwbouw of kijken we ook naar het bestaande aanbod? Er is versnippering van nieuwbouwplannen en er zijn teveel woningen in hetzelfde segment. Gaan we nu voor meer goedkope en dure woningen, wat volgens onderzoek een betere balans met zich meebrengt, of houden we vast aan het betaalbare middensegment dat te sterk bezet is?

Zomaar een paar vragen die betrekking hebben op toekomstige keuzes voor wat betreft de woningbouw in de kernen. Met leefbaarheid voorop...toch?

Ed Meester, fractievoorzitter CDA Medemblik