06 oktober 2022

Medemblik praat: CDA Medemblik wil zuinig zijn op ons religieus erfgoed

CDA Medemblik wil zuinig zijn op ons religieus erfgoed

Een aantal katholieke kerken behorend bij de parochie Wervershoof (gemeente Medemblik)  gaat een onzekere tijd tegemoet. Nog dit jaar gaat bisdom Haarlem besluiten welke de “hoofd”-kerk gaat worden en welke ‘bij-kerk” of mogelijk zelfs gaan sluiten. Het gaat om de Martinuskerk in Medemblik,  Maria Middelares van alle Genaden in Andijk, Sint Werenfridus in Wervershoof en de H. Gerardus Majella kerk in Onderdijk.

Op vragen van de redactie van Medemblik Praat reageerden een aantal fractieleden van het CDA in Medemblik verontrust maar realistisch. Martijn Droog (CDA): “Het is vanzelfsprekend voor de leden van de kerken die genoemd worden een droevige ontwikkeling, een spannende tijd. Maar dit komt niet als een verrassing, vorige week werd al bekend dat in het bisdom Haarlem-Amsterdam bijna 100 van de 164 kerken dichtgaan. Het wordt voor heel veel parochies steeds moeilijker om de begroting rond te krijgen.  Een door het Rijk gemaakte inschatting laat zien dat er de komende jaren tussen de 30% en 80% van alle Nederlandse kerken leeg kan komen te staan”.

Het CDA pleit al langer voor het ontwikkelen van een toekomstvisie van ons religieus en cultureel erfgoed.. Om ons erfgoed voor de komende generaties bewaard en toegankelijk te houden willen we hiermee het keuzeproces van de eigenaars tijdig stimuleren. Daarom is het van belang dat er een kerkenvisie komt voor onze gemeente Het ministerie van OCW stimuleert dit met een handreiking. Het doel is een duurzame strategie ontwikkelen voor behoud van kerkgebouwen.

Els van den Bosch (CDA) “Kerkbesturen nemen zelf ook hun verantwoordelijkheid door hun gebouw multifunctioneler te maken, denk aan De Kapel (1929) aan de Middenweg in Andijk. Binnen onze gemeentegrenzen zijn er verschillende kerkgebouwen behouden gebleven die een andere bestemming hebben gekregen. De Oosterkerk (1872) in Andijk is in gebruik als woning en in Twisk is de 14e eeuwse kerk al jarenlang in gebruik als theaterkerk Hemels waar men ook kan overnachten. De rooms-katholieke kerk Jacobus de Meerdere (1929) op Zwaagdijk-West is verbouwd tot appartementen en studio’s.  Hoopvolle voorbeelden van behoud van religieus erfgoed.”