25 januari 2022

MEER GRIP OP DRUGSGEBRUIK EN -CRIMINALITEIT

Wij willen dat de gemeente Medemblik het rioolwater periodiek op drugs gaat controleren. Daarom hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het gemeentebestuur: https://medemblik.bestuurlijkeinformatie.nl/.../a5499d31...

We mogen onze ogen niet sluiten voor de wereld die schuilgaat achter het gebruik van een pilletje of lijntje, vindt het CDA. Aan drugs ligt een gruwelijke onderwereld ten grondslag met geweld en intimidatie. De productie van drugs leidt daarnaast tot giftige dumpingen van drugsafval in de natuur met gigantische milieuschade tot gevolg.

Raadslid Claudia Selders-Kroezen: “Als CDA zijn wij er van overtuigd dat preventie beter is dan achteraf ingrijpen en dit moet dan ook zo laagdrempelig mogelijk worden ingezet. Natuurlijk zijn we niet naïef en weten we dat er, in deze coronatijd meer, drugs gebruikt worden. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de lachgaspatronen op straat. Dumpingen zijn een feit, dat zien we langs de wegen buiten de bebouwde kom. Tot slot maken nieuwberichten over ‘schimmige schuren’ duidelijk dat ook in onze gemeente drugscriminaliteit een feit is."

Om meer grip te krijgen op de situatie is het belangrijk inzichtelijk te maken hoeveel en wat voor drugs er in onze gemeente gebruikt worden. Dat helpt ook bij een gerichte aanpak van drugscriminaliteit en inzet op preventie. Daarom pleit het CDA voor periodieke controles van het rioolwater in de gemeente.