20 september 2015

Vluchtelingen

Een bijzonder nieuwsfeit trok mijn aandacht. De brandhaarden in het Midden-Oosten worden massaal ontvlucht. Europese landen vergaderen over wie hoeveel vluchtelingen gaat opvangen. Andere landen vangen een handvol of helemaal geen vluchtelingen op en Saudi-Arabie stelt voor om in Duitsland 200 moskeeën te bouwen. Ik vraag me daarbij af of ze dat Europees gaan aanbesteden en of er lokale aannemers en ZZP-ers ingezet gaan worden, maar dat terzijde.

Een fideel gebaar van de Saudi's, maar ze gaan volledig voorbij aan de humanitaire crisis in hun buurlanden. Saudi-Arabie is trouwens qua mensenrechten een van de laatste landen waarheen je zou moeten vluchten, maar vergeleken met het huidige Syrië is het gauw beter. Eurocommissaris Timmermans vindt het vluchtelingenprobleem beheersbaar en dat denk ik ook. Het gaat immers om een verwaarloosbaar percentage op de totale Europese bevolking. Opvangen is een, een goede probleemaanpak bij de bron is twee. Deze mensen moeten toch ooit weer terug kunnen keren naar eigen huis en haard?

Recentelijk is bij ons de tentoonstelling '70 jaar leven in vrijheid' afgesloten. Veilig leen in vrijheid; een groot goed, maar niet iedereen gegund en zolang een veilige situatie in hun moederland ver weg is, is het onze verantwoordelijkheid de vluchtelingen van nu een veilige plek te bieden.

Ed Meester