14 maart 2024

Motie: Gratis Rijbewijs in de Gemeente Medemblik?

Gratis Rijbewijs in de Gemeente Medemblik?

De eerste vraag die ik thuis te horen kreeg toen ik vertelde over dit voorstel aan het college was een hoopvol: “Alles?” Gevolgd door een ietwat teleurgesteld: “Of alleen het rijbewijs?” Logisch om te hopen op alles, maar niet realistisch. Dat zou betekenen dat onze gemeente elke maand zo’n 150.000 euro gaat uitdelen. Dat is een beetje teveel van het goede.

Wat wij als CDA willen is dat onze gemeente het rijbewijs betaalt; het felbegeerde roze kaartje. Niet voor iedereen maar wel voor jongeren tussen de 16 en 23 jaar die met goed gevolg een ‘Alcohol en verkeer’ cursus (AVC) gevolgd hebben. En die cursus, georganiseerd door Brijder, betaalt de gemeente ook. In zo’n anderhalf uur krijg je inzicht over alcohol en andere genotsmiddelen en de risico’s die er zijn voor (mede) weggebruikers, wanneer iemand die gebruikt heeft deelneemt aan het verkeer.

Wat ons betreft zou dit een vast onderdeel mogen (moeten) zijn van het theorie-examen, maar daar gaan wij niet over. Dít kunnen we wel organiseren. Voor de jongeren die deelnemen scheelt het ruim 50 euro en ze zijn zich bewuster van het gebruik van genotsmiddelen. Er is per maand ruimte voor slechts 25 deelnemers, dus je moet jezelf wel tijdig opgeven.

Hoe gaat de gemeente dat betalen, zo’n idee wat niet begroot is? Aan het lokale preventieve Drugs- en Alcoholbeleid, wat op initiatief van CDA en D66 is ontwikkeld, is een redelijk budget gekoppeld. Een deel daarvan willen we hiervoor inzetten. Zodoende kan dit, wanneer het een succes blijkt te zijn, hoogstwaarschijnlijk meer jaren gefinancierd worden. We hopen hiermee jaarlijks 300 jongeren per jaar bewuster te maken van de gevaren van alcohol- en drugsgebruik in het verkeer, handvatten te geven om gebruik te voorkomen én een rijbewijs te geven.

Wanneer de gemeenteraad met ons voorstel instemt dan start dit initiatief vanaf september, na de zomervakantie, en duurt het sowieso een jaar.
Komende donderdag besluiten we hierover!

Wil je meer weten, stuur me gerust een berichtje.

Hartelijke groet,

Claudia Selders-Kroezen
Raadslid CDA Medemblik

P.S.

Informatie over de cursus Alcohol & Verkeer Cursus (AVC) | Brijder. Let op: Je kunt je nog niet opgeven!

Onze motie, op voorhand al gesteund door D66 en GemeenteBelangen: Gratis rijbewijs_mrt24 versie 3.docx

Update 15 maart: De motie is met een wijziging aangenomen.

Het college liet weten positief te zijn over deze mogelijkheid en adviseerde om dit onderdeel te laten uitmaken van de Kaderbrief. Dat betekent dat de uitvoering niet in september maar pas in januari zou kunnen starten. Uiteraard jammer maar wel zoals het hoort bij dergelijke bedragen. Wij hebben daarom punt 3 van het verzoek gewijzigd door de huidige tekst aan te passen naar: 'dit te verwerken in de kadernota, inclusief toelichting over de voorwaarden en evaluatiemomenten'.

Het advies van het college:

"Wij staan in beginsel positief tegenover het mogelijk maken voor jongeren om de alcohol in het verkeer cursus kosteloos te volgen en een gratis rijbewijs op te halen. Dit project past binnen de kaders van ons lokale programma Medemblik in Control of Alcohol en Drugs, omdat we jongeren preventief voorlichten op het gebied van de risico’s van alcohol en andere verdovende middel in het verkeer. Indien u het voor jongeren mogelijk wenst te maken om zo’n cursus te volgen dan raden wij u aan om bij de behandeling van de Kaderbrief 2025 het college deze richting mee te geven."

Over de stemming:

22 voor: D66, GB, Morgen!, HvM, GL