20 september 2015

Onderzoek, column Piet Ligthart

Naast de krant, de leesmap en de VI lees ik ook zo af en toe een gerenommeerd tijdschrift. De informatie waar ik u mee confronteer in onderstaande column heb ik uit de Elsevier van 25 juni 2015. Voor de 18e maal alweer vergelijkt Elsevier in samenwerking met Bureau Louter een soort van vergelijkend warenonderzoek , waarin zij de, nu nog 393 gemeenten van ons land met elkaar vergelijken.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de gemeente Medemblik bezet in deze lijst plek 367. In 2014 was dat plek 377. We zijn dus 10 plaatsen gestegen, maar het aantal gemeenten is ook met 10 plekken gedaald. Waarom worden de gemeenten beoordeeld? Het onderzoek spits zich toe op 7 thema's, welke gewaardeerd worden op een 5 puntschaal.

Basisvoorzieningen (onderwijs, winkels, huisarts, apotheek, tandarts, sport)Plusvoorzieningen (monumenten, bioscoop, theater, cafés, restaurants, luxe winkels, ziekenhuis, hoger onderwijs)Economie en werkGroene en blauwe kwaliteit (recreatie, water, natuur)Rust en ruimteHarmonieus leefklimaat (saamhorigheid, overlast, misdaad, verkeersveiligheid, samenstelling bevolking)Bereikbaarheid

Zeer matig (1 punt) scoort onze gemeente op thema's 1, 3, 4 en 7. Matig (2 punten) scoort Medemblik op thema 2. Thema 6 scoort redelijk (3 punten) en thema 5 krijgt in dit onderzoek een goed ( 4 punten). Opvallend vind ik dat m.n. de thema's 1 en 4 zo laag scoren. Alle subonderdelen van thema 1 krijgen niet meer dan 2 punten (matig). Thema 4 wordt vooral laag gewaardeerd vanwege ons vlakke landschap en het ontbreken van bos. Binnen Thema 6 krijgt het onderdeel verkeersveiligheid slechts 1 punt. In datzelfde thema krijgt het onderdeel saamhorigheid een maximale score van 5 punten (zeer goed). Het laatste stemt mij bijzonder tevreden.

Piet Ligthart