12 juni 2023

Recycletarief: milieu voorop en betaalbaar

Het recycletarief is een manier van het berekenen van de afvalstoffenheffing die u betaalt. Bent u een goede afvalscheider en heeft u weinig restafval? Dan betaalt u ook minder!

In onze gemeente Medemblik is de keuze voor het recycletarief gemaakt bij raadsbesluit in juni 2021 en in grote meerderheid aangenomen, 22 stemmen voor en 5 stemmen tegen. Er zijn een aantal raadsleden die zich ertegen blijven verzetten en dat mag. Kritische ogen zijn altijd goed en wenselijk ook. Feit blijft, dat men in Medemblik goedkoper uit is dan in de meeste andere Westfriese gemeenten. Tom Beuker (Morgen!): “De realiteit is dat vele huishoudens bewuster hun afval zijn gaan scheiden en dat werpt zijn vruchten af, want sinds de invoering van het recycletarief is er in 2022 zo’n 42% minder restafval aangeboden door de inwoners”.

Juist die financiële prikkel motiveert inwoners het afval goed te scheiden. Daarbij zijn we er met elkaar bij gebaat dat er minder restafval komt. Els van den Bosch (CDA): “Restafval is het duurst om te verwerken en het meest milieu-onvriendelijk, omdat een deel ervan verbrand moet worden. Het restafval is in 2022 met 56 kilogram verminderd. Ook ander afval zoals gft en plastic worden ook beter gescheiden sinds de invoering van het recycletarief. Daardoor kunnen er meer grondstoffen gerecycled worden”.

Vanuit het Rijk is er in samenspraak met de gemeenten een doelstelling bepaald, die noemen we de VANG (Van Afval Naar Grondstof) waarin een wensbeeld is, om in 2025 nog maar 30 kilogram restafval per jaar per inwoner te hebben. Luiten Plekker (GemeenteBelangen): “Wanneer we niet voor het recycletarief hadden gekozen, ben ik ervan overtuigd dat we die 30 kilogram niet zouden halen en dat de afvalstoffenheffing gestegen zou zijn”.  In 2018 bedroeg het restafval 133 kilogram en daarvan bleek maar 17 kilogram echt restafval te zijn.  Co Vlaar (D66): “Er zijn zorgen over zwerfafval en dat is niet nieuw. De vraag is of er nu ook meer huishoudelijk afval wordt gedumpt dan eerder. Dat zal bij de evaluatie ook aan bod komen met verbetervoorstellen. Als het naast onverschilligheid ook met geld te maken heeft dan zou dat spijtig zijn want ook met 11 ledigingen is het niet duurder.”

Uiteraard zijn er verschillende aandachtspunten ter verbetering. Bart Huisman (GroenLinks): “De inzameling van plastic via de zakken heeft nog aandacht nodig en bijvoorbeeld bij het winkelcentrum in Wognum maar ook in de binnenstad van Medemblik of elders bij appartementencomplexen wordt regelmatig afval gedumpt naast de inzamelcontainers. Daar moet echt een verbetering in komen”.

Minder restafval inzamelen heeft zich vertaald in 9% lagere kosten voor de verwerking en inzameling. De afvalstoffenheffing (sinds 2022 kostendekkend) steeg daarom in 2022 met maar 1% in plaats van 10%. Een mooi resultaat dat dankzij de inwoners is bereikt.

Tot slot: op dit moment is het de bedoeling dat de alle informatie voor de eindevaluatie recycletarief beschikbaar komt. Vervolgens zullen we dit met elkaar bespreken begin 2024. Wij zien er naar uit!