14 januari 2015

Ted de Lange is voor investeren in toerisme

Een levendig Medemblik is belangrijk vanwege de functie als ontmoetingsplek, zijn historie en in belang van het midden-en kleinbedrijf. Het zijn de lokale MKB’ers die evenementen mede mogelijk maken en financieel ondersteunen. Indien deze wegvallen, heeft het grote impact op de leefbaarheid van Medemblik met zijn vele kernen.

Toerisme is daarom een belangrijke pijler voor de regionale economie en werkgelegenheid.
Als toeristen in Medemblik en omgeving meerdere nachten verblijven, gaan ze o.a. meer besteden bij de middenstand.

Het CDA vindt dat er nog meer ingespeeld kan worden op verblijfsaccommodatie zoals plaatsen voor campers, Stay-okay hostel en campings voor fietsers, sportvissers, watersporters en wandelaars.

Toeristische samenwerking in de West-Friese regio.

Een economische regionale aanpak is noodzakelijk om samen te werken.
Vooral om het scheppen van juiste voorwaarden voor een goed ondernemersklimaat, zoals gemeentelijke wet- en regelgeving die in de regio eenduidig moet zijn en niet verder gaat dan nodig en regionale inzet voor een gezamenlijk  toeristisch beleid en regiopromotie.

Mede op initiatief van het CDA is in de raad afgesproken dat de gemeente
voor 1 juli 2015 met een meerjarenvisie op toerisme moet komen, waarin de maatregelen beschreven worden over hoe Medemblik aantrekkelijker kan worden voor verblijfstoeristen.
En belangrijk, dat bij het opstellen van deze visie tijdig de mensen uit onze toeristische sector betrokken worden.

Vragen en ideeën zijn welkom.

Met vriendelijk groet,

Ted de Lange