23 februari 2014

Uw zorg is onze zorg!

Vanaf 2015 draagt het Rijk nog meer zorgtaken over aan onze gemeente en is onze gemeente verantwoordelijk om inwoners die het niet op eigen kracht redden te ondersteunen in de zorg. Zoals bijvoorbeeld huishoudelijke verzorging, verstrekken rolstoelen en zorg aan huis. Ook de taken op het gebied van jeugdzorg (bijvoorbeeld bureau jeugdzorg) worden naar de gemeente overgedragen.

Velen van u hebben hier wellicht niet mee te maken. Echter als je in een situatie zit waarbij je voor zorg afhankelijk bent van onze overheid of mensen om je heen, dan hebben de veranderingen altijd grote impact. Zeker daar het Rijk aan ook gelijk een forse bezuinigingstaakstelling heeft meegegeven.

Het is dus zaak om de veranderingen in de zorg goed te organiseren. Dit kan alleen in goede samenwerking met verzekeringsmaatschappijen, regiogemeenten, partners in de zorg, maar vooral ook met onze inwoners die de zorg nodig hebben. Dit betekent goed luisteren naar de knelpunten die nu worden ervaren en gelijktijdig bedenken hoe we de zorg ook efficiënt en betaalbaar kunnen organiseren.

Op dit moment kunnen inwoners die van zorg afhankelijk zijn hun eigen zorg inkopen en regelen met behulp van een persoonsgebonden budget (PGB). Het CDA vindt het belangrijk dat dit instrument blijft en dat de zorg op maat en in de eigen omgeving kan plaatsvinden. Ook vinden wij het belangrijk dat de wachttijden in de zorg verminderd worden. Inwoners die acuut zorg nodig hebben moeten dit direct kunnen ontvangen. Probleemsituaties in gezinnen moeten snel opgelost worden om te voorkomen dat andere gezinsleden uiteindelijk ook zorg nodig hebben. Een ander belangrijk aandachtpunt is alcohol en drugsgebruik, met name onder jongeren. Goede voorlichting en preventieve maatregelen moeten voorkomen dat onze (jeugdige) inwoners in de zorg terecht komen en mooie kansen in onze samenleving missen.

Anita Wakelkamp-Velzeboer, kandidaat nr. 2