Zaanstad | Wethouder Slegers maakt 24/7 opening busbrug mogelijk

28 maart 2025 1 minuten lezen

Wet­hou­der Sle­gers maakt 247 ope­ning bus­brug moge­lijk

De afgelopen tijd is er hard gewerkt om het vervoer in spitstijden tussen Westerkoog en Westerwatering permanent open te stellen. Wethouder Slegers is blij dat het in 2028 toch mogelijk is. Lees hier het hele verhaal uit het Noordhollands Dagblad ed. Zaanstreek.

VERKEER Vanaf 2028 geen spitsverbod meer VRIJDAG 28 MAART 2025 Busbrug permanent open door stikstofdeal met boer

Een permanent geopende brug tussen Wester watering en Westerkoog is al vaker aangekondigd, maar dit keer verwacht de gemeente dat het echt gaat lukken. Vanaf 2028 geldt er geen spits verbod meer op de brug. De brug is dan bijna veertig jaar oud.

De gemeente koopt stikstofruimte van een agrariër die zijn activiteiten voor een deel beëindigt. Het wachten is nu nog op aan passing van de rondweg in Wester koog. Om meer verkeer door die wijk te leiden, is een aanpassing van de weg in die wijk noodzakelijk. Vorig jaar juni weigerde de Omgevingsdienst de natuurvergunning voor het openen van de busbrug. Wethouder Gerard Slegers vond dat zeer teleurstellend. De overschrijding van de stikstofnorm was ge ring. „Eén vogelpoepje, zeggen we wel eens.” Dat terwijl weggebrui kers nu kilometers omrijden en al met al veel meer stikstof produce ren. Maar het natuurgebied waar aan Westerkoog grenst is nu al over belast en kan geen gram extra stik stof verdragen.

Privacy

Slegers ging op zoek. Hij vond stik stofruimte bij de gesloten fabriek van Meneba in Wormerveer, maar dat was te ver weg. „De stikstof ruimte moet gevonden worden in hetzelfde natuurgebied. Zeg maar Westzaan en omgeving.” De gemeente heeft daarom boeren benaderd met de vraag wat zij kunnen betekenen. Eén hapte toe.Wie dat is, zegt Slegers niet. En evenmin hoe veel Zaanstad daarvoor gaat betalen. „Deze partij heeft recht op privacy.” Bovendien zou de gemeente door de prijs te noemen de onderhandelingsruimte in volgende gevallen verpesten. Met de overeenkomst die de gemeente nu gesloten heeft, wordt meer dan voldoende uitstoot van stikstof gestopt. Zoveel dat niet alleen de busbrug open kan, maar ook de natuur er beter van wordt. De busbrug is gebouwd in 1988. Eerst was deze alleen bedoeld voor bussen en hulpdiensten, maar bij het zien van de kortere, maar verboden route, ontstond een roep om ook autoverkeer toe te laten. Dat gebeurde bij incidenten, bijvoorbeeld toen de Provincialeweg een tijdlang was afgesloten. De politieke steun voor een open brug namdoordeja ren heen toe.

In 2017 ging de brug open buiten de spitsuren. Die spits beperking was er om met name de wijk Westerkoog te behoeden voor een grote stroom woon-werkverkeer.

Boetes
Met de opening van de brug buiten de spitsuren werd de roep om de brug permanent te openen niet minder, maar juist luider. Meer dan twintigduizend automobilisten zagen de borden niet of vergisten zich in het tijdstip. Zij kregen een boete van95euroopdematenindeeerste jaren zelfs 149 euro. Er zullen nog heel wat boetes volgen, want elke gregistreren de camera’s op de brug overtredingen.

Maar Slegers prakkiseert er niet over de brug te openen voordat de wegen daarvoor zijn aangepast. „Wij hebben de wijkbewoners beloofd dat we eerst de weg gaan verbeteren en die belofte kom ik na. Er komen deels vrijliggende fietspaden en veilige oversteekplaatsen. De rondweg wordt een dertigkilometerweg volgens de laatste wetgeving die daar voor geldt. Dat wil zeggen dat dertig de maximumsnelheid is, maar het toch een voorrangsweg blijft. In de oude regels over dertigkilometer wegen kreeg rechts voorrangen dan zou verkeer uit de zijstraten de doorstroming heel erg belemmeren.”

Omstreden
Het is nu een kwestie van opnieuw een natuurvergunning aanvragen en de procedure voor aanpassing van de rondweg starten. Zodra dat gedaan is, begint de aanbesteding voor het aanpassen van de rondweg. „Voor die vergunningaanvraag ne men we de tijd. Ik verwacht dat er bewoners zijn die de vergunning zullen aanvechten en dat is hun goed recht.” Salderen- het gebruiken van stik stofuitstootdiekomttevervallen-is niet onomstreden.De Raad van Sta te verbood recent nog een manier omuitstoot en reductie van stikstof tegenelkaarwegtestrepen.Volgens de gemeente valt het plan voor de busbrug daar niet onder. Zaanstad heeft zich juridisch laten adviseren en de deal met de agrariër zou wet telijk in orde zijn. Wel is het ver plicht omdenatuurtelatenprofite ren. Daarom moet de stikstofwinst veertig procent groter zijn dan de hoeveelheid uitstoot die gecompen seerd wordt. Het bedrag dat de gemeente aan de agrariër betaalt voor de stikstof compensatie is geheim. Wel is te zien dat het aanpassen van de rond weg in Westerkoog elk jaar een half miljoen duurderwordt.In2023was er vijf miljoen gereserveerd. Vorig jaar was het 5,5 miljoen en nu 5,9 miljoen

Lees
ver­der