17 maart 2014

10 keer samenwerking CDA Twente en CDA in Den Haag in 4 jaar

Wat voor een meerwaarde heeft een partij nu die zowel landelijk als plaatselijk actief is? Nou, heel veel! Juist samen met de partij pak ik heel veel zaken op. Dat kan in het hele land zijn. Denk aan Odfjell, dat ik samen met afdelingen in Rijnmond aankaartte en uiteindelijk leidde tot een groot onderzoek.
Maar goed, ik woon in Twente en hierbij tien voorbeelden van samenwerking met resultaten in de afgelopen 4 jaar. Dankzij de inzet van CDA raadsleden, CDA vrijwilligers en vele anderen. Zonder informatie uit de regio zou ik nergens zijn.

1.      Vereniging Martijn. In Hengelo en Enschede was grote onrust naar aanleiding van de vereniging Martijn, haar bestuursleden en (vermeende) leden die kinderen misbruikt hebben en daarvoor gestraft zijn. Daarop heeft het CDA Hengelo (Wibout Dragt) contact gezocht met mij.
Na onze Kamervragen (https://zoek.<wbr></wbr>officielebekendmakingen.nl/ah-<wbr></wbr>tk-20102011-3495.html) vroeg het OM toch om onbinding van de vereniging Martijn. Het OM won de zaak, maar het hof draaide het terug in hoger beroep. Op dit moment ligt de zaak bij de Hoge Raad. De advocaat-generaal heeft geadviseerd om Martijn definitief te ontbinden. Over een paar weken volgt de uitspraak.
Indien nodig zullen het CDA en CU met initiatiefwetgeving komen om het verdrag van Lanzarote, dat kinderen beschermt tegen misbruik, beter in de wet te verankeren en zo verenigingen, die pedofilie verheerlijken, verbieden.
Voor het CDA staat de bescherming van kinderen voorop, zeker tegen een vereniging waarvan vele voormalig bestuursleden veroordeeld zijn.

2.      Ziekenhuis Almelo. ZGT (ziekenhuizen in Hengelo en Almelo) wilde twee jaar geleden de afdeling klinische verloskunde sluiten van het ziekenhuis in Almelo. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat thusibevallingen in gemeentes als Wierden en Twenterand onmogelijk zouden worden omdat je vanuit daar niet snel genoeg in het ziekenhuis in Hengelo bent bij problemen.Het CDA vroeg aandacht in Almelo (Irene ten Seldam) en omliggende plaatsen (Wierden, Twenterand), organiseerde een hoorzitting en vroeg aandacht in Den Haag. Het plan verdween van tafel: https://www.cda.nl/actueel/<wbr></wbr>toon/bijeenkomst-over-<wbr></wbr>klinische-verloskunde-in-<wbr></wbr>almelo-afwezigheid-zgt-is-<wbr></wbr>schande/

3.      Ziekenhuis Hengelo. Nu in 2014 komt ZGT met een plan om Hengelo uit te kleden: nu springt Marcel Elferink, lijsttrekker Hengelo op de bres. Dit verhaal is nog in ontwikkeling.

4.      De regering wil URENCO privatiseren. Urenco produceert nucleaire brandstof en maakt de centrifuges om uranium op te werken. Het is een van de grootste werkgevers van Almelo.
Dit plan kan op termijn leiden tot minder activiteiten en zelfs tot minder werkgelegenheid of gevaarlijke situatie. CDA Almelo en Eddy van Hijum nemen in de Tweede Kamer op dit moment het voortouw om dit plan van PvdA minister Dijsselbloem te stoppen.

5.       Erfbelasting. De regering had bedacht dat er met terugwerkende kracht (tot de jaren 60!) nog belasting betaald moest worden over waardevermeerdering van huizen die aan kinderen zijn overgedragen. Dit zou vooral op het platteland van Twente tot situaties schrijnende situaties geleid hebben, waar bijvoorbeeld boerderijen onder Saksisch erfrecht worden overgedragen. Na protest, geïnitieerd bij het CDA Dinkelland (Ilse Duursema) is de terugwerkende kracht uit de wet gehaald. Er hoeft alleen vanaf nu over de waardvermeerderingen te hoeven betaald.(zie antwoord op deze Kamervragen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20112012-342.html)

6.      De regering had in het regeerakkoord aangekondigd de kleine scholentoeslag af te schaffen. Daarmee zouden kleine scholen op het platteland het zeer moeilijk krijgen en moeten fuseren, afslanken of sluiten. Onder leiding van de stichting behoud kleine scholen met als drijvende krachten Bouwien Rutte en Kristel  Scholten-Linde (beiden CDA Dinkelland) is dit plan in 2014 definitief teruggedraaid. Ook de CU heeft zich hier hard voor gemaakt en uiteindelijk was het in de Kamer een CU-motie. Kern is dat kleine kernen hun kleine school met toeslag kunnen behouden. Dat is essentieel voor de leefbaarheid op het platteland.
Lees over alle acties met kinderen, met Bettine Vriesekoop, op het binnenhof en elders: http://www.behoudkleinescholen.nl/

7.      De accijnsverhoging. De accijnsverhoging van 1/1/2014 op bijvoorbeeld diesel en LPG raakt de grensstreek keihard. Het CDA heeft in zijn tegenbegroting geen accijnsverhoging staan en al in het voorjaar 2013 vroeg het CDA om een grenseffectenrapportage. Die kwam er niet voor brandstof. Ook voorstel uit oktober 2013 om de grenseffecten te schatten (en niet op nul te zetten) werd door de PvdA/VVD aan de kant gezet. En op dit moment weigert de regering cijfers te verschaffen over wat er in januari gebeurd is. Die komen pas vlak na de verkiezingen
Het CDA heeft via een meldpunt (https://www.cda.nl/actueel/meldpunt-grensstreek/) de problemen in kaart gebracht (https://www.cda.nl/fileadmin/CDA/Documenten/2014/CDA-Rapport_Pompen_of_Verzuipen.pdf), aangeboden aan staatssecretaris Wiebes.
De verhoging levert in onze ogen niets op en we zullen voor en uiterlijk bij de afgedwongen evaluatie in mei aandringen op terugdraaien.

8.      Zaak-Jansen Steur. Het CDA (Sabine Uitslag, Hanke Bruins-Slot en Pieter Omtzigt) trokken heel vroeg (2011)  aan de bel en stelden het meerdere keer aan de orde via Kamervragen.
Dit hielp om politiek de vaart erin te houden. Met name Yme Drost (ook CDA Hengelo) heeft hier hard aan getrokken
In de Raad van Europa heeft Pieter een voorstel ingediend voor een zwarte lijst van veroordeelde artsen, want het is belachelijk dat een arts die in één Europese staat geschorst is, elders zo weer aan het werk kan. Ook in ons Europees verkiezingsprogramma staat dit.

9.      N35: Eddy van Hijum en Sander de Rouwe houden de regering constant scherp op alle knelpunten op deze weg. Met vereende krachten lukt het om de knelpunten op de agenda te houden. Terwijl de VVD droomt van 130 op elke snelweg, is dit een rijksweg waarop tussen de twee grootste steden van Overijssel, Enschede en Zwolle, die kernen doorsnijdt en waar je soms maar 30 mag rijden.

10.   Gevangenis De Karelskamp (Almelo): CDA Almelo (en overigens ook SP en CU) voerden hard actie om hem open te houden en met succes. Belangrijk voor de medewerkers maar ook voor de rechtbank in Almelo. Een rechtbank zonder gevangenis zou op termijn verdwijnen.
Overigens is de Karelskamp een nieuwe en goed functionerende gevangenis (bijvoorbeeld geen financiële tekorten) en zou er dus geen enkele reden zijn om juist deze gevangenis te sluiten. (zie bijvoorbeeld: www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx)