29 augustus 2014

Advies aan het kabinet voor het actieplan IS(IS), jihadisme etc.

Advies aan het kabinet voor het actieplan

De regering komt vandaag en de komende weken met een plan van aanpak tegen terrorisme, tegen jihadisme en tegen andere zaken.
Met de dreiging van IS(IS), waarin ten minste tientallen mensen met een Nederlands paspoort zich mogelijk schuldig maken aan (medeplichtigheid aan) oorlogsmisdaden, misdaden tegen de menselijkheid en genocide, is dat zeer welkom. Want het conflict in Syrië en Irak heeft zeer directe banden met Nederland en andere  EU landen, nu duizenden jongeren met een EU paspoort meevechten met een terroristische groepering.

In de Tweede Kamer is hier al vaker over gesproken en zijn hierover vele moties ingediend en aangenomen en toezeggingen gedaan. Als de regering die uitvoert en een aantal plannen doorneemt, moet er een mooie actieplan kunnen komen.

Een aantal punten:

1.      De unaniem aangenomen motie-Segers  (CU) die vraagt de aard en omvang van financiële steun uit verschillende onvrije landen aan Nederlandse moskeeverenigingen en andere organisaties voor eind 2013 in kaart te brengen. Die motie wordt door het WODC uitgevoerd. Aangezien hier aanwijzingen zijn dat hier vele miljoenen betaald worden, is het gewoon tijd dit openbaar te maken en dit als onwenselijk te bestempelen.

2.      Minister Asscher heeft vorig jaar advies aan het RMO gevraagd om financiering aan extremistische moskeeen te ontmoedigen. Dit advies ligt al sinds juni op zijn bureau bleek uit CDA Kamervragen. Tijd voor een reactie dus en actie.

3.      Op 11 juli kwam de regering met het persbericht dat het wetsvoorstel over het intrekken van de Nederlandse nationaliteit (bij een dubbele nationaliteit) aangenomen was in de rijksministerraad. Ondanks meerdere vragen is het niet duidelijk of de Raad van State om spoedadvies gevraagd is. Als het kabinet het echt serieus meent, moet de regering het wetsvoorstel snel indienen.

4.      De CDA nota van het CDA in de grote steden en provincies over weerbare democratie bevat anderhalve pagina concrete voorstellen. Van een hulp/kliklijn (inderdaad afgekeken uit Frankrijk) tot een top-600 aanpak

5.      Vervolgt teruggekeerde jihadisten gewoon. Op deelname aan een terroristische organisatie staat 15 jaar gevangenisstraf sinds dit amendement. En IS(IS) staat gewoon op de VN lijst van terroristische organisaties. Op een leidende rol of betrokkenheid bij genocide staat overigens levenslang, dus op dit punt hoeft de wet niet echt aangepast te worden.

6.      Overweeg eens heel serieus een verbod op het verheerlijken van terrorisme. Bijvoorbeeld om de redenen die Trouw columnist Sylvain Ephimenco aangeeft.
Overigens ook de nationaal coördinator terrorismebestrijding vindt dat OM verheerlijking van geweld (in zijn quote: onthoofding) moet aanpakken.

En dan zijn er nog meer uitdagingen. Staatssecretaris Teeven wilde tot september geen besluiten nemen over asielzoekers uit IS-gebied/Irak en een ambtsbericht van Timmermans in September afwachten. Aangezien Timmermans terecht sprak van mogelijke genocide, heeft de rechter al anders bepaald. Het is ook volstrekt onmogelijk mensen terug te sturen naar IS-gebied, waar allerlei minderheden op gruwelijke wijze vervolgd worden.
De VN vluchtelingenorganisatie OCHA trekt het overigens ook nauwelijks meer. Met 4 zogenaamde Level 3 crises, het zwaarste niveau (Irak, Syrië, Zuid Soedan en Centraal Afrikaanse Republiek) en meer dan 50 miljoen vluchtelingen, het hoogste aantal sinds de tweede wereldoorlog, wordt het bijna niet te managen en te betalen.
Hopelijk gaan de Amerikanen ook leiding nemen en komt Obama ook met een werkende strategie.

Misschien kan het kabinet op deze Kamervragen ondertussen ook antwoord geven over hoe zij omgaat met de genocide die natuurlijk nog steeds voortduurt in Irak. Daarvoor waarschuwen overigens ook vooraanstaande genocidewetenschappers. De wereld zal heel, heel snel met een antwoord moeten komen richting een terroristische organisatie, waarbinnen zelfs over biologische wapens gedacht nagedacht wordt.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.