30 juli 2013

Belasting op auto’s met een buitenlands kenteken. Nu wel graag!

Belasting op auto’s met een buitenlands kenteken. Nu wel graag!

Dat heb ik vaker gehoord denk je nu. Dat klopt: al jarenlang vraagt de Tweede Kamer per motie en in de belastingdebatten om een plan om buitenlandse werknemers die hier wonen en werken belasting te laten betalen voor hun auto. Net als overigens Nederlanders die hier altijd met bijvoorbeeld een Duits kenteken rondrijden.

Nu wonen er in Nederland 350.000 buitenlandse werknemers en slechts 31% van hen heeft hier een auto op naam staan, dus ik vermoed dat het om een grote groep auto’s gaat. Dat gevoel wordt alleen maar sterker als je even over de snelweg rijdt in Nederland.

Al in 2011 zijn er twee moties aangenomen van CDA en PVV om die belasting nu eens te gaan innen. (alleen de VVD was tegen). Want illegaal is het nu al: je mag maximaal twee weken in een auto met buitenlands kenteken rijden als je in Nederland woont. Alleen het controleren is natuurlijk lastig, omdat je moet controleren wie er in de auto rijdt.

Daarnaast heeft de Kamer het aan de orde gesteld bij de debatten over de belastingplannen. Brieven en plannen werden toegezegd, maar een plan om dit echt aan te pakken, dat hebben we niet gezien.

Tot staatssecretaris Weekers in het voorjaarsreces in het radioprogramma TROS autoshow op 27 april zei dat hij zich ook mateloos irriteerde aan de Poolse busjes en dat hij in mei of juni met een plan zou komen.
Eind goed, al goed leek het, behalve dat deze brief ook nooit bij de Tweede Kamer aankwam. En toen ik op 1 juli namens de commissie wilde vragen om de autobrief naar de Kamer te sturen, blokkeerden VVD en PvdA dat. Letterlijk: we moeten niet op de stoel van de regering gaan zitten.

Daarom stel ik nu onderstaande Kamervragen. Midden in het reces, wat voor een zin heeft dat? Nou heel veel zin. Vanaf 1 augustus houdt de regering een aantal extra kabinetsvergaderingen om de begroting voor volgend jaar op te stellen. Dat is dit jaar een zeer lastige taak. Dan is het goed om de regering te herinneren aan dit plan, dat zeker ook wat geld kan opleveren. En dan kan de wet tijdig gemaakt worden om op 1 januari in te gaan.

Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van I&M

1.      Deelt u de mening dat het belangrijk is de houders van een auto met een buitenlands kenteken hier in Nederland belasting betalen, wanneer die personen ingezeten van Nederland zijn of hier langere tijd wonen en/of werken?

2.      Herinnert u zich dat u op 7 november 2011 tijdens het WGO over het belastingplan 2012 (Kamerstukken II, 2011/12, 33 003, nr 81) beloofde de Kamer “nader te informeren over de motorrijtuigenbelasting (MRB) van voertuigen met een buitenlands kenteken.”?

3.      Herinnert u zich de op 29 november 2011 aangenomen motie-De Rouwe (29398, nr. 308), die de regering verzocht om “binnen drie maanden met een plan van aanpak te komen om te controleren of belasting betaald is voor niet-geïmporteerde auto's met een buitenlands kenteken”

4.      Herinnert u zich de op 29 november 2011 aangenomen motie-Van Bemmel c.s. (29398, nr. 309) die de regering verzocht “het in het Nederlandse kentekenregister mogelijk te maken dat buitenlandse kentekens uit de EU-landen hierin kunnen worden opgenomen, teneinde de inning van boetes en wegenbelasting mogelijk te maken en de eigenaren van buitenlandse voertuigen die hier als zzp'er of werknemer aan de slag gaan te verplichten om, conform de GBA-systematiek, deze voertuigen in het Nederlandse kentekenregister in te schrijven en de Kamer uiterlijk eind januari over de voortgang hiervan te berichten”

5.      Herinnert u zich dat in het voorjaar 2012 in het tiende halfjaarsrapportage van de belastingdienst (31066 nr. 131) aan de Kamer schreef dat “Met ingang van 2012 houdt de Belastingdienst de bestuurlijke informatie over buitenlandse voertuigen apart bij. Deze is op dit moment nog niet van dien aard dat daaruit betrouwbare gegevens kunnen worden gedestilleerd. In de volgende rapportage wordt een overzicht opgenomen van het aantal voertuigen dat is opgespoord en ook een uitsplitsing naar herkomst van die voertuigen.”? Kunt u die uitsplitsing per land geven?

6.      Herinnert u in januari 2013 (in de elfde halfjaarsrapportage van de belastingdienst, 31066 nr. 154) een paar regels schreef over auto’s met buitenlandse kentekens en aangaf dat van de 350.000 in Nederland geregistreerde buitenlandse arbeiders slechts 31% een auto in Nederland heeft geregistreerd en dat wel 70 personen een naheffing en boete gekregen hebben?

7.      Herinnert u zich dat u bij de plenaire behandeling van het belastingplan 2013, op 15 november 2012 heeft toegezegd om de Kamer nader te informeren over de wetgeving, controle en handhaving en u dat in de elfde halfjaarsrapportage belastingdienst (31066, nr. 154) dit preciseerde en meteen inperkte door te zeggen dat  de Kamer vóór 1 april 2013 een separate brief krijgt waarin de problematiek met betrekking tot de handhaving van de regels voor buitenlandse kentekens in haar volle breedte wordt behandeld? Klopt het dat u dit voornemen om een brief voor 1 april 2013 aan de Kamer te schrijven op 20 maart 2013 in een brief aan de Kamer bevestigde (kamerstuk 33402, nr. 52)?

8.      Waar is de voor 1 april toegezegde brief? En hoever staat het met het registreren en inschrijven van buitenlands kentekens?

9.      Klopt het dat vrijstelling van MRB en BPM voor ingezetenen voor maximum 2 weken geldt en dat dit in het Nederlands, Engels, Frans en Duits op de website van de belastingdienst vermeld wordt? (“Rijdt u maximaal 2 weken op de Nederlandse weg in een in het buitenland gehuurd, geleend of geleaset motorrijtuig dat is geregistreerd buiten Nederland? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk” http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/vrijstellingen_bij_kort_gebruik_auto_of_motor_in_nederland/)

10.  Klopt het dat er een formulier hiervoor beschikbaar is in vier talen? (https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/welkom.do)

11.  Hoeveel mensen hebben in 2012 tijdelijk ontheffing gevraagd?

12.  Herinnert u zich dat op 27 april 2013 als groot nieuws in de TROS autoshow op radio 1 vertelde dat: “Wat mij mateloos stoort, is dat er veel Oost-Europees gekentekende auto's op de Nederlandse wegen rijden. Als die mensen hier op vakantie komen, is dat geen enkel probleem. Maar als ze hier werken en ze verblijven hier langer, zullen ze wat mij betreft ook motorrijtuigenbelasting moeten betalen", en dat u zei “Het is fair dat ze meebetalen als ze veel gebruik maken van de wegen.” en ook “Ik kom waarschijnlijk in mei, of in juni met een brief naar de Kamer hoe we dit kunnen regelen” (geluidsfragment: http://www.tros.nl/tros-radio-tips/autoshow/autoshow-uitzendingen/item/?tx_trosradio[itemid]=134794&cHash=189cf904bc1d496aa2216b653d0a8493)

13.  Kunt u deze autobrief per ommegaande aan de Kamer doen toekomen en eindelijk aangeven op welke wijze belasting geheven zal worden op auto’s met een buitenlands kentekens?

14.  Kunt u ervoor zorgen dat de motorrijtuigenbelasting uiterlijk vanaf 1/1/2014 geheven en geïnd wordt? En kunt u ervoor zorgen dat er voor de BPM een geschikte oplossing gevonden wordt en dat beide oplossingen voldoen aan het Europees recht?

15.  Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen drie weken beantwoorden gezien het feit dat het nieuwe beleid toch echt op 1 januari moet ingaan en de oppositie in de gelegenheid moet zijn u hierbij te helpen?

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.