27 maart 2014

CDA wil opheldering over mogelijke 'valse vlag oorlog' van Turkije tegen Syrie

CDA wil opheldering over mogelijke ‘valse vlag oorlog’ van Turkije tegen Syrië

Vandaag zijn op YouTube verontrustende tapes verschenen over een mogelijke ‘valse vlag’ oorlog van Turkije tegen Syrië. Uit deze tapes blijkt dat onder meer de minister van Buitenlandse Zaken, het hoofd van de inlichtingendienst en een hoge generaal plannen zouden beramen voor een aanval op eigen Turkse doelen, om vervolgens Syrië binnen te vallen. Het CDA is hier geschokt over en wil onmiddellijke opheldering.

Helemaal nu de Turkse luchtmacht een paar dagen geleden een Syrisch gevechtsvliegtuig heeft neergehaald. Het is onduidelijk wat er precies gebeurd is en of het Turkse luchtruim geschonden is. Het toestel stortte in Syrië neer. Opvallend genoeg vond tegelijkertijd in hetzelfde gebied een aanval van jihadisten plaats op de stad Kessab. Deze aanval zou, ongehinderd vanaf Turks grondgebied, ondersteund zijn door artillerie van het Turkse leger.

Bij de aanval op de hoofdzakelijk christelijke, Armeense stad in Syrië zouden tachtig doden gevallen zijn en kerken verwoest. Het zijn opnieuw aanwijzingen dat Turkije actieve steun verleent aan jihadisten in Syrië.

Israel sprak eerder in een officiële presentatie door de militaire inlichtingendienst al van het bestaan van safe houses van Al Qaeda in Turkije. Het CDA roept minister Timmermans al langer in verschillende series Kamervragen op om opheldering te eisen bij de Turkse regering. Tot nu toe kwam de minister niet verder dan ontwijkende antwoorden. Die struisvogelpolitiek is niet langer meer vol te houden.

De authenticiteit van de tapes die vandaag zijn uitgelekt is niet bevestigd. Wel is het verontrustend dat de Turkse regering, na de blokkade van Twitter, nu ook YouTube geblokkeerd heeft. Opnieuw een ernstige schending van de vrijheid van meningsuiting. Maar nog zorgelijker is de vermoedelijke reden van deze blokkade.

Aangezien Turkije een NAVO-bondgenoot is en Nederland Patriots in Turkije heeft staan ter bescherming van Turkije, moet minister Timmermans onmiddellijk opheldering vragen aan Turkije en de bondgenoten. Bijvoorbeeld bij de NAVO bijeenkomst komende week, maar liefst ook eerder. De vraag is ook wat Patriot eenheden van de NAVO hebben waargenomen. Die kunnen namelijk via de radar ook Syrië inkijken en hebben zeer waarschijnlijk het Syrische vliegtuig en het Turkse vliegtuig waargenomen. Zij kunnen dus ook aangeven welke versie van het verhaal klopt.

Uitlokking van oorlog met Syrië door Turkije kan de NAVO in een ‘artikel 5-situatie’ doen belanden. Dat is een situatie waarbij een van de NAVO bondgenoten aangevallen wordt en een beroep doet op collectieve zelfverdediging. Als dat gehonoreerd wordt, moeten andere landen het land te hulp komen; een aanval op één is dan een aanval op allen.

Dat moet voorkomen worden. De crisis in Syrië en omgeving is nu al zeer ernstig. De uitgelekte tapes en de mogelijke steun van Turkije aan de aanval van jihadisten op Kessab moeten dus grondig onderzocht worden. Daarom heeft het CDA onderstaande vragen gesteld.

Schriftelijke vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie

1.    Heeft u kennis genomen van recent gepubliceerde tapes van gesprekken tussen topfunctionarissen in Turkije, waaruit zou blijken dat de regering Erdogan een oorlog wil uitlokken met Syrië1?

2.    Klopt het dat onder meer de minister van Buitenlandse Zaken Davutoglu en het hoofd van de geheime dienst MIT, Hakan Fidan, alsmede plaatsvervangend chef van de generale staf, generaal Yaşar Güler te horen zijn op deze tapes?

3.    Klopt het dat de gesprekken op deze tapes gaan over het uitlokken van een oorlog met Syrië?

4.    Klopt het dat dat daartoe diverse mogelijkheden besproken worden, waaronder ‘valse vlag’ operaties, door zelf aanvallen uit te (laten) voeren op Turkse doelen, zoals de Turkse tombe van Süleyman Shah?

5.    Hoe beoordeelt u de authenticiteit van deze tapes?

6.    Indien u de authenticiteit niet onmiddellijk kunt beoordelen bent u dan bereid om officieel en onmiddellijk opheldering te vragen aan de Turkse regering of deze tapes authentiek zijn?

7.    Hoe beoordeelt u hetgeen op de tapes besproken wordt, namelijk uitlokking van een oorlog met Syrië? Bent u net als de CDA-fractie geschokt door deze berichtgeving?

8.    Hoe beoordeelt  u deze berichtgeving in relatie tot het neerschieten van een Syrisch MIG-23 jachtvliegtuig door de Turkse luchtmacht op 23 maart jl.?

9.    Hoe beoordeelt u de beschuldiging van de organisatie Syrian Observatory for Human Rights2 dat het Syrische vliegtuig rebellen aan het bombarderen was die een aanval uitvoerden op de stad Kessab, dat het vliegtuig vlam vatte in het Syrische luchtruim en neerstortte in Syrië?

10. Wat heeft de Nederlandse Patriot-eenheid waargenomen op het geïntegreerde radarbeeld van de NAVO en/of hun eigen radar van dit ernstige incident? Heeft onze Patriot-eenheid gezien aan welke zijde van de Turks-Syrische grens het plaatsvond, en of de Syrische luchtmacht bij dit incident het Turkse luchtruim geschonden heeft?

11. Bent u bereid de informatie waarover onze Patriot-eenheid mogelijk beschikt desnoods vertrouwelijk met de Kamer te delen?

12. Indien de Nederlandse Patriot eenheid het niet hebben kunnen verifiëren, bent u dan bereid om samen met de Duitsers en Amerikanen onderzoek te doen?

13. Hoe beoordeelt u bovendien de berichtgeving3 over de aanval van jihadisten van Al Nusra en het Islamitisch Front op Kessab, vanaf Turks grondgebied, waarbij de jihadisten openlijk en ongehinderd langs militaire barakken van het Turkse leger liepen?

14. Hoe beoordeelt u de berichtgeving dat de jihadisten in hun aanval op Kessab gesteund werden door artillerie eenheden van het Turkse leger?

15. Bent u het met de CDA-fractie eens dat deze schokkende berichten tot op de bodem uitgezocht dienen te worden?

16. Bent u bereid daartoe indringend opheldering te vragen bij de Turkse regering?

17. Bent u tevens bereid de kwestie van uitgelekte tapes en de berichtgeving over militaire steun van Turkije bij de aanval van jihadisten op Kessab met spoed en hoge mate van urgentie te adresseren in de NAVO, bijvoorbeeld tijdens de ministeriële bijeenkomst op 1 en 2 aprila.s.?

18. Beseft u zich dat de regering Erdogan mogelijk bereid is een oorlog tegen Syrië te ontketenen en daarmee de NAVO in een artikel 5-situatie te doen belanden?

19. Bent u met het de CDA-fractie eens dat als deze berichtgeving op waarheid berust, er sprake is van een ernstige crisis binnen de NAVO met bondgenoot Turkije?

20. Bent u bereid de Patriots terug te trekken uit Turkije als de regering Erdogan daadwerkelijk overgaat tot oorlog met Syrië, voorafgegaan door een ‘valse vlag’ operatie?

21. Kunt u deze vragen op korte termijn beantwoorden?

1http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/03/lek-turkije-probeert-oorlog-uit-te-lokken-met-syri

Verstuurd vanaf mijn iPhoneVerstuurd vanaf mijn iPhone