21 november 2013

Diplomatieke immuniteit inperken: zo zou het kunnen

Gisteren was er een incident met een medewerker van de ambassade van Angola en een journalist van Pownews. Het is het zoveelste geval. Aangezien er duizenden mensen met diplomatieke status in Den Haag wonen, gaat ook een beperkte groep van hen over de schreef. Sommigen met een volledige diplomatieke immuniteit, sommigen met een functionele en sommigen zonder immuniteit maar wel op en rond ambassades.

Daar hebben we als CDA meerdere keren op gewezen. Afgelopen zomer bleek uit CDA vragen in de Tweede Kamer en in de gemeenteraad van Den Haag dat ongeveer de helft van de verkeersboetes die aan diplomaten wordt opgelegd, niet betaald worden. Het gaat overigens vooral om een beperkte groep ambassades, die hun boetes niet betalen en juist daarom ontzettend veel boetes oplopen. Als je ze niet hoeft te betalen, dan gedraag je je ook heel veel slechter in het verkeer en bij het parkeren.

Verder hebben we incidenten gehad met dronken diplomaten, een diplomaat verdacht van kindermishandeling of niet betaalde rekeningen. In alle gevallen kan de politie eigenlijk niet ingrijpen vanwege de diplomatieke immuniteit.

Het CDA vindt dat Timmermans de mogelijkheden die hij heeft onder het verdrag van Wenen, moet gebruiken. Daarin staat namelijk ook dat diplomaten zich aan de lokale wetten en regels moeten houden. En als zij zich er niet aan houden, kan aan de staat gevraagd worden om die immuniteit op te heffen. In het uiterste geval kan een diplomaat persona non grata verklaard worden.

Nederland moet zich aan het verdrag van Wenen houden, ook omdat het onze eigen diplomaten in den vreemde beschermt. Maar binnen dat verdrag zijn er wel degelijk mogelijkheden om wangedrag aan te pakken

Bij het parkeerbeleid kan de New Yorkse methode gevolgd worden. En Nederland kan ook gewoon misdragende diplomatieke posten minder CD-platen geven en hun vrije parkeerplaatsen afnemen. Die hoeft Nederland namelijk niet te geven.In geval van een ernstig incident dient het beleid te zijn dat de minister de ambassadeur ontbiedt en hem (en de staat) formeel vraag de diplomatieke immuniteit op te heffen, zodat diplomaten net als ieder ander behandeld worden.

Hij kan dit dat meedelen aan het corps diplomatique in Nederland. Het past ook wel bij Den Haag, dat met het Internationale Gerechtshof, Internationale Strafhof en tal van andere gerechtshoven de juridisch hoofdstad van de wereld is, om je eigen wetten daar gewoon eerlijk en consequent te handhaven.

De hele Kamer heeft vandaag Timmermans om een brief gevraagd. Die komt voor dinsdag naar de Kamer. Wij zijn benieuwd.

Handboek immuniteit politie