10 mei 2013

Eerste reactie op drie brieven

Gelukkig geeft Staatssecretaris Weekers in drie brieven nu wel antwoord op een aantal Kamervragen. Op basis hiervan hebben we wel veel vragen waarmee we het debat op dinsdag zullen ingaan.

Hieronder een paar eerste observaties, die ook dinsdag aan bod zullen komen.

-          De staatssecretaris geeft helaas geen enkel antwoord op de vele oppositievragen over de toeslagenfraude in Bulgarije. Hij geeft als reden dat het onderzoek nog gaande is. Het FIOD onderzoek was voor hem echter geen belemmering om te spreken met Brandpunt (en hij wist dat er een onderzoek was volgens het feitenrelaas). Verder wordt bijvoorbeeld de vraag niet beantwoorde of en wanneer de toeslagen nu zijn stopgezet. Antwoord op zo’n vraag doorkruist het onderzoek echt niet.

-          Het wordt niet duidelijk of er in de afgelopen jaren vergelijkbare gevallen geweest zijn of nog gaande zijn. In het RTL rapport stonden wel grote aantallen aanvragen per week. Niet duidelijk is wat daarmee gebeurt. Het antwoord op de vraag over zijn beruchte interview in Accountancy nieuws (toen hij twee jaar geleden deze vorm van fraude beschreef) heb ik niet teruggevonden. Graag willen wij weten of er zaken waren die vergelijkbaar waren aan de gevonden fraude.

-          Er worden wel veel maatregelen voorgesteld, maar onduidelijk is welke signalen er het afgelopen jaar waren en hoe daarop gehandeld is. Welke maatregelen zijn nu genomen de afgelopen jaren op basis van welke signalen?

-          Het bedrag van €95 miljoen euro waarvan is vastgesteld dat het ten onrechte is uitgekeerd, is hoog.

-          Er is helaas geen overzicht van de 280 fraudegevallen, hoewel de Kamer daar meerdere keren om gevraagd heeft. Lees mijn eerdere blog over fraudezaken. De bronnen zijn openbaar bij afgeronde rechtszaken en het OM geeft regelmatig persberichten uit bij vervolging. De geheimhouding hier is wel weer selectief. En als er voor een paar gevallen geheimhouding nodig is, geldt dat zeker niet voor alle gevallen. Immers het overzicht bevat ook 100 afgehandelde zaken. Daarover kan gewoon helder inzicht komen.

E

-          MP Rutte wist niet van de 280 fraudegevallen toen hij zei dat hij vertrouwen had in de aanpak, zegt staatssecretaris Weekers.

DiD Dit is een korte selectie van vragen, die dinsdag in het debat aan de orde zullen komen. Dit weekend zal ik de brieven rustig herlezen en ben ik ook zeer benieuwd naar reacties van anderen, die kennis hebben van de fraudezaken.