30 november 2012

Geschrokken van overzicht greep in de kas 5 pensioenfondsen

Eindelijk stuurde staatssecretaris Kleinsma de resultaten van de pilot naar de Kamer. Het onderzoek gaat over hoeveel geld pensioenfondsen bijgestort hebben en teruggestort hebben in de periode 1985-2011.Vijf ondernemingspensioenfondsen zijn onderzocht.

De resulaten:

1. Deze fondsen hebben maar liefst €2,3 miljard teruggestort naar de werkgever
2. Zij hebben wel €1,3 miljard extra stortingen gekregen toen het slecht ging.

Netto is er dus €1 miljard uit de fondsen gehaald.

Maar daarbij houdt het niet op. Veel financieringsovereenkomsten (die kennelijk maar 7 jaar bewaard hoefden te worden) konden niet helemaal worden opgespoord, terwijl de fondsen geselecteerd waren omdat zij hun administratie op orde hadden.

Wie mag het weten?
In het rapport staat: "De fondsen in de pilotgroep hebben hun bezorgdheid geuit ten aanzien van de interpretatie en het gebruik van de gegevens. De anonimiteit was een belangrijke factor bij het besluit van de fondsen tochde gevraagde inspanning te leveren en gegevens beschikbaar te stellen. Als het doel van het eventuele brede onderzoek is om een brede kring van belanghebbenden te informeren, zal deze anonimiteit in dat onderzoek niet geboden worden."Staatssecretaris Kleinsma schrijft in haar begeleidende brief: "De direct belanghebbenden zijn - op zijn minst - over de terugstortingen geïnformeerd."
Maar we mogen de namen van de fondsen nog steeds niet weten. dat is telerustellend. Wel een verplichte deelname, maar geen informatie wanneer de verplicht afgedragen pensioenpremie niet voor pensioenen gebruikt is.

De conclusie
Kleinsma schrijft dat het niet mogelijk is een bruikbaar overzicht van de terugstortingen van de fondsen in Nederland te maken. Dat stelt mij teleur en zegt helaas wel iets over hoe in een bepaalde periode met pensioenen in omgegaan.Ik leg me hier overigens niet bij neer en zal dit opbrengen in het debat over pensioenfondsen op 6 december.