11 januari 2014

Gevolgen accijnsverhogingen dramatisch voor grens en schatkist: vragen aan Weekers

De grenseffecten van de accijnsverhoging zijn groot, blijkt uit alle eerste signalen. Vandaag kwam ook de BOVAG met cijfers van enorme omzetdalingen. Dat volgt op vergelijkbare cijfers in nagenoeg elke grensregio van Nederland, alsmede dankbare pompstationhouders net over de grens in Duitsland en Belgie. Ook de ministers van Financien van Duitsland en Belgie kunnen tevreden zijn.

Het CDA heeft

- in zijn tegenbegroting voorgesteld om de accijnzen niet te verhogen en heeft dat gedekt

- heeft in een motie voorgesteld ervan af te zien

- heeft tijdens het wetsvoorstel gevraagd aan de regering een reele inschatting te maken van de grenseffecten, omdat de regering in haar modellen uitgaat van 0 grenseffecten. PvdA en VVD verwierpen die motie.

- heeft een amendement ingediend om de verhoging geen doorgang te laten vinden.

Nu vragen wij om een versnelde evaluatie aan de hand van de accijnsopbrengsten in januari en het aantal ontslagaanvragen bij pompstationhouders. Die moeten toch beschikbaar zijn.

Vergeet niet: de accijnsopbrengsten vielen 400 miljoen tegen na de laatste verhoging. Het is dus heel wel mogelijk dat de verhoging uiteindelijk geld kost door de grenseffecten en in het geheel geen geld oplevert.

En wij vragen de regering de verhoging te heroverwegen.

Hieronder de vragen die we vrijdagavond hebben ingediend.

Vragen van het lid omtzigt aan de staatssecretaris van financien.

Vragen aan de staatssecretaris van Financiën over de hogere accijnzen.

1.      Herinnert u zich dat u in het wetgevingsoverleg van 4 november over het belastingplan bij het onderwerp accijnzen op diesel/LPG zei: ´ Ik zal vanaf 1 januari wel degelijk mijn ogen de kosten geven en mijn oor te luisteren leggen, opdat ik weet wat er gebeurt.”? Wat heeft u sinds 1 januari gezien en gehoord?

2.      Herinnert u zich dat u meermalen geantwoord heeft dat de raming in de begroting, namelijk €230 miljoen meeropbrengsten door dieselaccijns een raming is die geen enkele rekening houdt met grenseffecten?

3.      Herinnert u zich dat u de motie-Omtzigt (33752, nr. 18), die vroeg om “een schatting te geven van de precieze opbrengst van de accijnsverhoging waarbij wel rekening is gehouden met de grenseffecten” ontraadde en zo bewust geen enkele realistische schatting maakte van de gevolgen van de accijnsverhogingen?

4.      Heeft u kennis genomen van de forse gerapporteerde omzetdalingen in de hele grensstreek van Nederland (bron 1: Omroep Zeeland, Bedrijven grensstreek dupe accijnsverhogingen, http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2014-01-07/605928/accijnsverhogingen-nekslag-bedrijven-grensstreek#.UtB-PbTK9bw, bron 2: RTV Drenthe, Pomphouders in grensstreek opnieuw in zwaar weer, http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/pomphouders-grensstreek-opnieuw-zwaar-weer, bron 3: bron 3, omroep Brabant, Pomphouder Budel voorziet einde met enorme prijsstijging benzine in 2014, http://www.omroepbrabant.nl/?news/204565942/Pomphouder+Budel+voorziet+einde+met+enorme+prijsstijging+benzine+in+2014.aspx)

5.      Bent u bereid om aan het UWV te vragen voor hoeveel mensen een ontslagaanvraag gedaan is bij de pompstations per maand sinds mei 2013 en dat zo spoedig mogelijk aan de Kamer mee te delen?

6.      Bent u bereid om aan het CBS te vragen de cijfers over de maandelijkse brandstofverkoop van januari zo spoedig mogelijk te publiceren na afloop van de maand? Wanneer zijn die cijfers beschikbaar bij het CBS en bij uw ministerie?

7.      Kunt u aangeven hoe hoog de brandstofprijzen aan de pomp aan de grens zijn in Nederland, Duitsland en België op dit moment?

8.      Hoeveel opbrengsten denkt u dit jaar te halen uit de accijnzen op benzine, diesel en LPG?

9.      Wanneer verwacht u die opbrengsten voor het eerst bij te stellen?

10.  Bent u bereid om de accijnsverhogingen op brandstoffen van 1 januari terug te draaien?