10 november 2013

Herfstakkoord pas leuk bij inkomen boven €145.000

In het herfstakkoord wordt het toptarief verlaagd. In dit artikel wordt duidelijk wie betaalt en dat je er pas financieel plezier van hebt bij een inkomen boven de €145.000. Daaronder lever je alleen maar in.

In het herfstakkoord meldden VVD, PvdA, D66, CU en SGP heel trotst dat zij erin geslaagd waren om het toptarief te verlagen van 52% naar 49,5%.

Ogenschijnlijk een mooie prestatie, maar waar halen zij het geld vandaan?  Het is duidelijk dat er nu geen geld is in Den Haag en dat daarom de lasten zeer fors verhoogd worden het komend jaar. De belasting op water, diesel, bier, wijn, LPG, frisdrank, sterke drank, afval  en arbeid stijgt fors.

De belastingverlaging gaat dan ook pas stapsgewijs in. Vanaf 2014 wordt de derde schijf iedere keer met een minuscuul stukje verlengd en vanaf 2018 (lees: na de verkiezingen), gaan de tarieven in de derde en vierde schijf dalen. Dat begint met stapjes van 0,05% per jaar.

Door het feit dat mensen hypotheken sinds 1/1/2013 verplicht moeten aflossen heeft de regering ieder jaar extra belastinginkomsten. In het begin weinig (ook omdat oude hypotheken niet afgelost moeten worden), maar over 30 jaar best veel: €5,2 miljard. En dat bedrag, wordt net als alle andere bedragen in dit stuk, geïndexeerd.

De regering stelde voor het akkoord twee zaken voor: verleng de derde schijf, dus mensen gaan pas veel later het toptarief betalen. Dat betaal je in Nederland nu vanaf €56.000. In andere landen betaal je het toptarief pas veel later: in Duitsland bij een inkomen van €250.000. De regering stelde voor om het toptarief pas te betalen bij een inkomen vanaf €81.000
Verder werd het tarief in de tweede en derde schijf (van zeg €20.000 tot €56.000/€81.000) verlaagd tot 38%

Tja, wat doe je dan als je het toptarief wilt verlagen, zoals de bende van vijf verlangde? Dan het je geld nodig, ook in 2042. Ze deden twee dingen

Ze kregen €200 miljoen van minister Dijsselbloem. Die vertelde hun dat er nog geld was omdat de maximale hypotheek straks maar 100% van de aankoopprijs van het huis is ipv 106%.
Ze draaiden het grootste deel van de verlenging van de derde schijf terug. Die verlenging gaat maar tot €66.000. Dan val je in het toptarief, dat wel iets verlaagd wordt.

Dit voorstel is ingediend als amendement door de Kamerleden Verhoeven (D66), Schouten (ChristenUnie), Dijkgraaf (SGP), Visser (VVD) en Monasch (PvdA)

Wat dit betekent? Nou, vrij simpel: over inkomen tussen €66.000 en €81.000 betaal je geen 38% (in 2042), maar 49,5%. Dat is een enorme lastenverhoging ten opzichte van de kabinetsplannen.

Pas voor inkomen boven de €81.000 ga je 2,5% minder betalen.

In de tabel hieronder vat ik het totaalverschil in 2042 tussen het herfstakkoord en het originele plan van het kabinet.

Jaarinkomen

+/+€1375

€300.000

+/+€3875

Het herfstakkoord is dus een lastenverzwaring voor de hogere middeninkomens. Pas bij een inkomen van €145.000 per jaar - een echt topinkomen - heb je hier plezier van. Voor de duidelijkheid: de Minister-President verdient in ons land €144.000. Dus alleen voor mensen met een inkomen hoger dan dat van de Minister-President is dit een financieel interessant plan.

Minister Blok (VVD) wilde voor de stemmingen (op dinsdag 12 november) geen berekeningen naar de Kamer sturen. Dat moesten mensen (zoals Kamerleden) maar zelf doen zei hij in het debat. Hierbij heeft u ze. Ik had ze graag gehad van de indieners van het amendement, zoals de PvdA’er Jacques Monasch. Want het is opvallend dat alleen mensen boven de nieuwe Balkenendenorm van een belastingverlaging mogen genieten die maar liefst 800 miljoen kost.

Naschrift:
Een aantal mensen stelden mij vragen

- In 2042 is er geen verschil tussen het regeringsplan en het herfstakkoord voor inkomens tot 66.000. Echter in het overgangspad daalt het tarief langzamer, dus ook zij hebben in de tussenliggende jaren nadeel (varieert van een paar tientjes tot ongeveer 300 euro per jaar).

- Ik heb het gevoel dat dit amendement per ongeluk extra geld oplevert voor de regering, maar ik heb de berekeningen niet: die had ik graag gehad.