01 juli 2013

Meer premie voor nog minder pensioen

De afgelopen jaren is de pensioenpremie gestegen en de gemiddelde opbouw gedaald van 2,09% per jaar naar 1,87% per jaar, schrijft het Financieel Dagblad vanmorgen na gedegen onderzoek.

Waarom is het dan zo erg dat de regering voorstelt om het verder te verlagen naar 1,75% per jaar, nog op een ingewikkelde en onuitvoerbare wijze gerepareerd tot 1,85% per jaar?

De huidige 1,87% is het pensioen dat je opbouwt vanaf je 65e jaar.
vanaf volgend jaar (2014) gaan de nieuwe pensioenrechten die je opbouwt in op je 67e jaar. De oude rechten gaan nog wel in op je 65e.

Omdat de pensioenrechten op je 67e ingaan, heb je minder premie nodig voor hetzelfde pensioen. Immers het pensioenfonds hoeft je twee jaar later en dus twee jaar korter uit te betalen. Dat scheelt fors. Als je dezelfde premie zou gebruiken, dan zou je van die 1,87% zo weer 2,15% kunnen maken. Dus 2,15% opbouw, ingaande op 67 is ongeveer net zo duur als 1,87% opbouw ingaande op 65.

In het kabinetsvoorstel wordt zowel de pensioenleeftijd stapsgewijs verhoogd naar 71 én het percentage verlaagd naar 1,75%.

Bij bijna elk pensioenfonds zal dit leiden tot een fors lagere pensioenopbouw per 1 januari 2015. Al in 2015 zal het maximum forst dalen (door het maximum van 1,75% terwijl de huidige ruimte ongeveer 2,15% waard is, een daling van bijna 20% pensioenopbouw per jaar) en daarna nog een paar keer.

Verder nog een aanvulling: de kosten van de pensioenfondsen zijn nog steeds niet openbaar en de beleggingen ook niet. Tot mijn stomme verbazing weet een lid van de beleggingscommissie van het ABP in de documentaire van vanavond (Zwarte Zwanen, omroep Max) vanavond niet dat ze in brievenbussen beleggen en dat een zeer fors deel van de winst naar de tussenpersoon gaat. Voor een beter pensioen is openheid over zowel de beleggingen als de kosten zeer gewenst.