08 augustus 2013

Meer verantwoording over belastingen en toeslagen graag

Op verantwoording dag verscheen elk jaar een jaarverslag per department én een beheersverslag van de belastingdienst.
Dus we hadden in het totaal een stuk over 20 verslagen (er zijn nog wat fondsen met een verslag) over hoe we de hele rijksbegroting uitgeven en 1 verslag over hoe we de hele rijksbegroting binnen harken en een deel daarvan weer uitgeven (belastingdienst/toeslagen en andere belastingsubsidies) en de EU-belastingen innen (douane).

In 2012 kondigde Weekers aan dat dat beheerverslag een kleine overlap had met het jaarverslag van het ministerie van Financiën, dus dat ze geïntegreerd zouden worden.

Nou leg de verslagen naast elkaar en je ziet dat er nog wat ontbreekt. De inning van €105 miljard belastingen (tegenvaller van 12 miljard tov de begroting), gebeurt in 17 pagina’s. (pagina 31 t/m 47)
Voorbeeldje? Bij toeslagen is nog één tabel over.
De doelstelling: “Het toezicht wordt volgens planning uitgevoerd”
De doelstelling is behaald.
Wat het betekent? Geen idee?
Wel wordt nog gemeld dat over het toeslagjaar 2010 70% van de kinderopvangtoeslagen definitief is toegekend. Voor de duidelijkheid dus: 2,5 jaar na afloop van het toeslagjaar heeft een derde van de ouders nog geen definitieve beschikking ontvangen. Daarmee is honderden miljoenen gemoeid…
Ook heeft de Kamer lang aangedrongen op een overzicht van de uitgewisselde belastinggegevens in de strijd tegen zwart geld. Dat kregen we eindelijk in 2012 en hop in 2013 is het weer helemaal verdwenen.

In het beheerverslag 2011 stond dus beduidend meer informatie.

Daarom onderstaande vragen over die meer dan 100 miljard: de ontbrekende informatie graag, inclusief hoeveel toeslagen (en dus hoeveel honderden miljoenen of miljarden ) over 2010, 2011 en 2012 nog niet zijn vastgesteld.
Die informatie zal zeer nuttig zijn voor het debat over de toekomst van de toeslagen, dat op verzoek van de coalitie over de zomer heen getild is.

Schriftelijke vragen van het lid Omtzigt aan de staatssecretaris van Financiën

Herinnert u zich uw voornemen om alle relevante informatie waarover het parlement zich dient uit te spreken (betrekking hebbend op de belastingdienst) op te nemen in het jaarverslag van het ministerie van financiën en dus het beheerverslag van de belastingdienst niet langer te publiceren. (Kamerstuk 33000 IXB, nr.24)? Bent u van mening dat alle relevante informatie die in het beheerverslag stond ook in het jaarverslag van het ministerie van financiën is opgenomen? Kunt u aangeven waar de informatie van tabel 1 t/m 36 in het beheerverslag 2011 precies te vinden is in het jaarverslag van het ministerie van financiën 2012, zodat de informatie vergelijkbaar is? Kunt u de informatie, die wel in het beheerverslag stond en niet meer in het jaarverslag is opgenomen aan de Kamer doen toekomen, aangezien het enkele doel van de operatie was om te voorkomen dat informatie dubbel naar de Kamer gestuurd zou worden? Kunt u per toeslag (zorg, huur, kinderopvang, kindgebonden budget) en per jaar (2009, 2010, 2011) aangeven:
- Hoeveel toeslagen en voor welk bedrag definitief is toegekend? (het jaar 2009 ontbreekt namelijk in het jaarverslag)
- Hoeveel toeslagen en voor welk bedrag nog niet definitief is toegekend?
- Hoeveel toeslagen en welk bedrag teruggevorderd moesten worden en hoeveel toeslagen en welk bedrag definitief teruggevorderd zijn?
- Hoeveel terug te vorderen toeslagen oninbaar verklaard zijn en het bedrag dat daarmee gemoeid is? Kunt u aangeven op welke wijze u de achterstand bij de kinderopvangtoeslag zult inlopen, zodat die toeslag in de pas gaat lopen met andere toeslagen? Kunt u aangeven met welke landen er uitwisseling van belastinggegevens heeft plaatsgevonden zoals u gedaan heeft in het beheerverslag van 2011?