15 december 2013

Onwil belastingdienst en woningbouwcorporaties leidt tot ellende huurders

Dit weekend werd bekend dat alle huurders vanaf deze maand de huurtoeslag rechtstreeks overgemaakt krijgen op hun rekening. In de marge wordt verteld dat dit gebeurt in het kader van de strijd tegen fraudeurs en dat de Kamer het eigenlijk niet wil.

Dat laatste is een understatement. In het najaar van 2011 stelde Weekers voor dat iedereen maar met één rekeningnummer met de belastingdienst kan communiceren. Dat is in principe een zinnige maatregel en voorkomt een aantal vormen van fraude. Niet alle vormen van fraude, zoals de Bulgaren later zouden aantonen, maar in principe is het zinnig (een nadere kanttekening volgt later). Lees hier de toelichting van Weekers.

Achter de schermen in het coalitie-overleg wist ik een uitzondering te maken voor de kinderopvangtoeslag. Voor sommige ouders is de kinderopvangtoeslag hoger dan het inkomen en is het onverstandig om dat níet via de kinderopvanginstelling te laten lopen.

Daarvoor moet het geld op een rekening van de instelling gestort worden. Dat bespaart problemen en voorkomt overigens fraude, maar dat terzijde. We dachten: dat kan dus ook gemakkelijk bij de woningbouwcorporaties geregeld worden en bij de zorgverzekeraars. Niets bleek minder waar.

Motie 1. Het antwoord kwam een jaar later, net een paar dagen na het begin van het zomerreces. Daarop Kamervragen met onbevredigende antwoorden

Er lijkt een hoop onwil en vooruitlopen op de invoering van een huishoudtoeslag in verwerkt te zijn. Want wat bij de kinderopvanginstellingen wel kon, kon bij de woningbouwcorporaties niet. En er zijn veel meer kinderopvanginstellingen en het gaat daarbij om veel grotere bedragen. Tot slot zijn de woningbouwcorporaties institutioneel veel beter georganiseerd en gaan ze niet failliet. Dat kun je van kinderopvanginstellingen helaas niet zeggen.

Ergens is de invoering van de nieuwe huishoudtoeslag ook nog in het spel. In de plannen van de regering krijgt elk huishouden straks één toeslag voor in ieder geval huur en zorg en misschien kinderen. De definitie van huishouden is nog niet duidelijk en dat gaat veel ellende opleveren voorspel ik hierbij. En de toeslag is wel voor wonen en zorg, maar niet meer onderverdeeld. Dus dag directe afdracht.

In de tussentijd zitten mensen hiermee  en gaan er de komende tijd gewoon mensen uit huis gezet worden. Bijvoorbeeld omdat er snel beslag gelegd wordt op de toeslag wanneer hij op de rekening staat (er zit een beslagverbod op de toeslagen behalve voor de zorgverzekeraar en de verhuurder, maar wanneer het op de rekening staat…) en mensen onder het bestaansminimum belanden.

Misschien schrijf ik even wat frustratie van mij af, maar dit hebben we (CDA en PvdA) dik anderhalf jaar proberen te voorkomen. Tot nu toe zonder succes.  Ik zal me blijven inzetten voor de mogelijkheid van een rechtstreekse betaling aan woningbouwcorporaties en zorgverzekeraars. Gewoon omdat het van belang is voor bepaalde groepen mensen.