07 november 2014

Overwerk wordt nu overbelast met 48,43% of zelfs 56% belasting

Vandaag heeft staatssecretaris Wiebes de loontabellen voor volgend jaar gepubliceerd. Na de naheffingen over 2014, worden in 2015 de stiekeme belastingverhogingen een stuk eerlijker in de tabellen verwerkt. Dit is het duidelijkst in de tarief bijzondere beloningen voor 2015. Als je overwerk apart uitbetaald krijgt, moet je werkgever dat belasten tegen de tabel bijzondere beloningen. Die ziet er in 2015 als volgt uit, voor werkenden onder de 65 die hun arbeidskorting elke maand ontvangen. (zoals bijna heel werkend Nederland)

Inkomen tot €19464

€19464 - €49771

€49771 - €56938

€56938 - €57586

46%

€57586 - €100671

56%

Inkomen boven €100671

52%

De belofte dat hard werken beloond wordt en dat je daar belastingverlaging voor krijgt, is nu veranderd in een forse belastingverhoging voor iedereen met een inkomen onder €100.000. Die betaalde namelijk 42% of 52%.

De tabel is overigens nu een stuk ingewikkelder dan die ooit was, dus ook dat kan tot fouten leiden.

In ieder geval maakt de regering in 2015 duidelijk tot hoever zij de belasting verhoogd heeft. Nederland is koploper belasting heffen op middeninkomens.