17 oktober 2012

Reactie op voorstellen belastinghervormingen

De CDA fractie is blij dat de commissie voor herziening van het belastingstelsel juist nu met een interim rapport komt. Dit is op tijd voor de partijen, die bezig zijn met de onderhandelingen over een nieuw regeerakkoord en biedt hen een aantal waardevolle ideeen

Het CDA ziet het als zeer positief:
1. Dat de commissie kiest voor de sociale vlaktax: twee belastingschijven voor iedereen van 37% en 49%, die op termijn verder dalen door de beperking van de hypotheekrenteaftrek. Aftrek van aftrekposten vindt plaats tegen het lagere tarief van 37%. Het CDA herkent hierin bijna 1-op-1 haar eigen verkiezingsprogramma, inclusief de verlening van de schijf van het lage tarief.
2. Het handhaven van de omkeerregeling bij de pensioenen. De voorstellen om de omkeerregeling sterk in te perken of af te schaffen, zouden er toe leiden dat op termijn pensioenen belastingvrij zouden worden. Immers over de inleg is al belasting betaald. Bij een toenemende vergrijzing zou dat leiden tot een te zware druk op werkenden.
3. Er komt een mogelijkheid om de rente op de restschuld langer af trekken. Voor een groep huishoudens die hard getroffen wordt door de dalende huizenprijzen, lijkt het gepast maatregelen te treffen.

Met een aantal punten is het CDA het niet eens, zoals het afschaffen van de giftenaftrek.Grote bezwaren heeft het CDA bij de keuze voor een totale fiscalisering van de AOW. Dit betekent dat ook 65+ers AOW premie gaan betalen. Daarmee is de AOW haar karakter als een volksverzekering, waarvoor je premie betaalt, kwijt. De uitwerking is ook behoorlijk onvolledig, want moeten mensen met een gedeeltelijke AOW (omdat zij voor hun 65e niet in Nederland wonen), nu wel volledige AOW premie gaan betalen na hun 65e, terwijl zij nauwelijks een AOW uitkering ontvangen.

Tot slot bevat het rapport ook een paar uitwerkingen van concrete problemen die nog om een oplossing schreeuwen en waarvan de oplossing nog moet worden uitgewerkt. Als twee alleenstaande ouders gaan samenwonen, verliezen zij tot 12.000 euro via belastingen en toeslagen. De trouwtax, dus de prikkel om vooral niet formeel te gaan samenwonen is wel heel erg groot geworden. (pag 36 van het rapport) De restschuldproblematiek is zeer fors. Indien er een extra prijsdaling van 15% optreedt (vanaf juni 2012 en sindsdien zijn de prijzen verder gedaald), dan heeft een kwart van de huizenbezitters en meer dan tweederde van de huizenbezitters van onder de 35 een potentiele restschuld van ongeveer €50.000. Dat betreft dan een miljoen huishoudens en dat is een zeer fors probleem.

De commissie kiest voor een btw verhoging om de lasten op arbeid te verlagen. Dat past in de opdracht van de commissie, namelijk een lastenneutrale hervorming. Het CDA kiest in haar verkiezingsprogramma voor aanvullende bezuiniging waardoor een verdere btw verhoging niet noodzakelijk is.