29 mei 2013

Toeslagenfraude oplossen? Nu even niet!

Vorige week hadden we een heftig debat over fraude met toeslagen naar aanleiding van de fraude, die brandpunt en RTL nieuws onthulden.

Het was een hele tour voor de oppositie om op korte termijn een debat te krijgen over de feiten bij de Bulgarenfraude, dat gelijk zou plaatsvinden en het door de coalitie gewenste debat over hoe de fraude nu aangepakt moet worden.  Dat zou dan enkele weken later plaatsvinden, zo half juni.

Je zou denken dat na het debat, waarin in een bijzinnetje aan het eind duidelijk werd dat 7000 Bulgaren toeslagen ontvangen, waarin de vragen over toeslagen naar Polen niet beantwoord werden en waarna duidelijk werd dat de organisatoren van de fraude niet eens hun geld afgepakt kan worden, de politiek bereid is om hier flink maatregelen op te nemen.

Niets is minder waar, want deze week volgde de deceptie. Camera's weg? Dan onderwerp afvoeren! Opgelost of niet, dat maakt niet uit.

Ten eerste had ik nog een motie aangehouden over ‘windhappers’, dat zijn mensen die geen belasting betalen, maar wel allerlei toeslagen kunnen ontvangen. Belastingdienst-medewerkers klagen al lang dat zij geen onderzoek mogen doen naar deze mensen. Natuurlijk kun je even geen inkomen en uitkering hebben (bijvoorbeeld als je studeert of omdat je een mooie erfenis hebt), maar er lijkt alle reden om deze groep eens te onderzoeken.

Deze motie was nog van 4 April, dus van voor de brandpunt uitzending.

En wat gebeurt er? Nou de hele oppositie steunt hem, PvdA en VVD stemmen tegen: er komt geen onderzoek, geen inzicht in deze groep dit najaar.

En toen kwam vanmiddag de procedurevergadering Financien. Daarin plant een commissie haar activiteiten. Tussen neus en lippen door stelden PvdA en VVD even voor om het debat over maatregelen tegen toeslagenfraude te verschuiven en pas na het zomerreces te houden en het vooral te hebben over de toekomst van de toeslagen. De komende drie maanden controleren we dus nog steeds de fraudebestrijding niet en daarna hoeft het ook niet meer zo nodig.

Het is goed om eens naar het toeslagensysteem te kijken, maar mijn voorspelling is dat toeslagen nog wel even blijven bestaan. Een voorbeeld: dit kabinet heeft besloten om de huren flink te laten stijgen. Een deel van die stijging betekent extra huurtoeslag voor mensen met een laag inkomen. Daar trekt het kabinet ook honderden miljoenen voor uit

En als iemand al toeslagen wil afschaffen of fors vereenvoudigen dat lukt dat niet in 2014, wanneer je er in september of oktober 2013 een keer over gaat praten.

Of de fraude in de tussentijd doorgaat? Of er afdoende maatregelen genomen worden? Ik kan het niet goed controleren. En controleren van de regering is toch één van mijn hoofdtaken.

Verwacht dus een aantal extra Kamervragen van mij over de fraude die volgens de regering al €95 miljoen gekost heeft (en misschien wel veel meer). Onze sociale voorzieningen houden we echt alleen overeind als we heel scherp zijn op misbruik.