26 juli 2013

Turkije: geen onderzoek naar geweld maar opsluiten van demonstranten

De Turkse regering gebruikt de stilte om in eigen land orde op zaken te stellen na de onrusten op het Taksimplein die oversloegen naar de rest van het land. Nu de rest van de wereld met andere zaken bezig is blijkt dat
- Turkije gedaald is naar plek 154 (van de 179!) op de wereldwijde ranglijst over persvrijheid. Aangezien er in de Turkse gevangenissen nu meer journalisten zitten dan in de die van Iran en China samen, noemt Reporters without borders Turkije de grootste gevangenis ter wereld voor journalisten.
- Volgens de Turkse journalistenvakbond zijn 22 journalisten ontslagen naar aanleiding van de Taksim rellen en 37 gedwongen ontslag te nemen. Dit komt na de stevige boetes die televisiestations kregen vanwege de berichtgeving daar.
- Bij de demonstraties vielen vijf doden en raakten duizenden mensen gewond.
- demonstranten en mensen die sociale media gebruikten zijn met honderden tegelijk opgepakt en worden met anti-terrorisme wetgeving vastgehouden.

In de Engelse krant 'The Times" schreven 30 bekende Britten (incl. politici, winnaar Oscar) een open brief aan Erdogan, deze week die er niet om loog (tekst hier). Ze vergelijken de tegendemonstratie van Erdogan openlijk met de Nurnbergrally

Minister Timmermans weigerde destijds in persoon te protesteren bij de Turkse regering tijdens zijn bezoek aan Turkije (vluchtelingenkamp aan de Syrische grens en de Nederlandse soldaten bij Adana ook in Zuid Turkije). In plaats daarvan belde hij minister Davutoğlu (buitenlandse zaken). Die verzekerde hem dat een onderzoek naar excessief geweld zou plaatsvinden. Nou niemand lijkt het geweld van de autoriteiten, de doden, de gewonden, het excessieve gebruik van traangas of de waterkanonnen met chemicaliën te onderzoeken. Daarom de kernvraag: wordt NL of de EU met een kluitje in het riet gestuurd of niet?

En dit van het land dat in Nederland op zeer hoog niveau kwam informeren naar het welzijn van het pleegkind Yunus. Turkije wil dus graag een dialoog op mensenrechten. Dan moet Nederland die ook aangaan, wanneer Turkije zo met zijn burgers omgaat.

Een paar artikelen

New York Times
Wall Street Journal

Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de minister van Buitenlandse Zaken

1.      Heeft u kennis genomen van het rapport van "Reporters without borders", waarin Turkije gedaald is tot plaats 154 op de wereldranglijst van persvrijheid (World Press Freedom Index 2013 en de grootste gevangenis ter wereld voor journalisten genoemd wordt?

2.      Heeft u kennis genomen van de verklaring afgelopen zondag van de  Unie van Turkse Journalisten (TGS), dat 22 journalisten ontslagen zijn en dat verder nog 37 journalisten gedwongen zijn hun ontslag te nemen, naar aanleiding van de protesten?

3.      Hoeveel journalisten zitten er op dit moment in de gevangenis en kunt u dat vergelijken met het aantal journalisten dat in China of Iran in de gevangenis zit?

4.      Hoeveel demonstranten zijn naar aanleiding van de demonstraties in Turkije opgepakt en hoeveel zitten er nog altijd in de gevangenis? Indien u het antwoord niet weet, wilt u dit dan via de Nederlandse en Europese diplomatieke kanalen achterhalen?

5.      Heeft u kennis genomen van het feit dat de minister van Europese zaken, Egemen Bagış, de demonstranten als terroristen ziet?

6.      Hoeveel mensen, die demonstreerden of op de sociale media actief waren in de protesten, zitten vast onder de anti-terrorisme-wetgeving, waardoor ze heel lang zonder aanklacht vastgehouden kunnen worden? Wat vindt u van het feit dat anti-terrorisme-wetgeving gebruikt wordt tegen demonstranten?

7.      Hoeveel mensen zijn gedood, permanent gehandicapt en gewond geraakt? Hoeveel van deze mensen hebben een excuses van de regering/overheid ontvangen en bij hoeveel van deze incidenten is iemand vervolgd en/of gestraft voor het veroorzaken van letsel?

8.      Op 25 juni schreef u aan de kamer dat minister Davutoğlu heeft aangegeven dat een onderzoek naar het gebruik van excessief geweld zal plaatsvinden. Hoe staat het met dat onderzoek en bent u of lady Ashton geïnformeerd over de voortgang en/of de uitkomsten van dit onderzoek? Zo ja, kunt u die informatie met ons delen?