08 april 2014

Verslag hoorzitting met oa Edward Snowden

Acht maanden geleden heb ik voorgesteld om onderzoek te doen naar afluisten en daarbij een hoorzitting te houden met Edward Snowden en met een vertegenworodiger van de Amerikaanse regering/veiligheidsdiensten.
Vandaag vond die hoorzitting na veel voorbeeiden plaats. Hieronder een kort verslag op basis van mijn aantekeningen.

Edward Snowden hield een zeer duidelijke speech vandaag op de hoorzitting over mijn rapporten over afluisteren in Europa en over klokkenluiders. Het beste kun je hem gewoon terugkijken/luisteren (eerste half uur): http://clients.dbee.com/coe/webcast/index.php?id=20140408-1&lang=en

Snowden gaf een helder overzicht of wat er gebeurt:

-          er is geen effectieve controle door rechters. Zo zijn maar 11 van 34.000 aanvragen geweigerd en komt alleen de overheid aan het woord in de geheime rechtbank

-          er is geen adequate politieke controle

-          de data worden niet alleen verzameld, maar ook uitgebreid geanalyseerd met datamining. Daardoor ontstaat een digitale vingerafdruk van miljoenen mensen over met wie ze bellen, mailen en contact hebben. Welke politieke ideeën, sexuele voorkeur en ze hebben, welke donaties ze doen aan goede doelen en hun banktransacties. Of ze een wapen hebben.
Zo’n profiling zou zeer misbruikt kunnen worden in de handen van een dictatoriaal regime.

-          GCHQ verzamelde webcam materiaal, ongericht. 10% daarvan was zeer privé, zoals naaktbeelden.

-          Hij noemde drie landen die veel data uitwisselen met de VS: VK, Duitsland en Nederland.

-          De landen die data uitwisselen hebben geen garanties dat er geen illegale zaken gebeuren met de uitgewisselde data.

-          Hij stelde voor dat er een convention on the prevention of mass surveillance komt.

-          Hij gaf ook aan dat er een fout in mijn memorandum zit: http://website-pace.net/documents/19838/419003/AS-JUR-2014-02-EN.pdf/2c9ba3c3-d456-4471-a39d-087987ef1208 Encryptie (256) is sterk genoeg dat het niet gekraakt kan worden. Burgers kunnen dus zelf actie ondernemen.

Ik had de Amerikaanse regering ook uitgenodigd, maar die zegde beleefd af voor deze hoorzitting.

Het tweede deel van de hoorzitting vindt in juni plaats en de focus zal meer liggen op klokkenluiders en hun bescherming. Het zou eerst deze week plaatsvinden, maar er was geen tijd voor vanwege de extra vergaderingen over Rusland, de Krim en Oekraïne. Snowden zal ook daarvoor uitgenodigd worden, evenals de Amerikaanse regering.

Het betoog van de tweede spreker, Hansjorg Geiger, was zeer de moeite waard; hij is het voormalig hoofd van de BND (de Duitse AIVD). Hij pleitte voor een codex waar inlichtingendiensten zich aan moeten houden (zoals mensenrechten en de lokale wetten). Zijn voorstel komt in de buurt van het voorstel van Snowden.

Verder ziet hij klokkenluiders als een manier om de afspraken ook bindend te maken en ziet hij dat dus juist positief.