11 augustus 2014

Vragen van CDA-fractie over ISIS, Irak (incl. vervolging jihadisten)

Vandaag voert de Kamer een schriftelijk overleg over IRAK en ISIS. Hieronder staat de CDA inbreng:

Genocide

De leden van de CDA fractie maken zich grote zorgen over de misdaden die ISIS begaat in Irak en in Syrie tegen Yazidi's, tegen Christenen, tegen krijgsgevangenen die in groepen geëxecuteerd worden, tegen vrouwen, ja eigenlijk tegen iedereen, die niet precies hun gedeformeerde waardenpatroon deelt.

De wereld zou zich hier de wijze woorden van Diedrich Bonhoeffer ter harte moeten nemen: Zwijgen tegenover het kwaad is het kwade zelf…. Niet spreken is ook spreken. Niet handelen is ook een vorm van handelen”.

Deze misdaden zijn al maanden duidelijk voor de hele wereld. ISIS publiceert ze regelmatig zelf met foto's en filmmateriaal. Half juni zijn bij Tikrit honderden soldaten geëxecuteerd en na de inname van de miljoenenstad Mosul begonnen de moorden op minderheden zoals Shabakken, Turkmenen, Yazidi's en Christenen al snel. Huizen werden gemarkeerd en er volgden deadlines voor bekering. Het woord dead-line was ook een doodsbedreiging: geen bekering betekent de dood.

Dit leidde tot een massale en onmiddellijke vlucht van minderheden uit Mosul en uit de Niniveh vlakte, waaruit de Koerdische Peshmerga zich op merkwaardige wijze hadden teruggetrokken.

Sindsdien zien we hemeltergende beelden van mensen die lange tochten maken in de hoop veiligheid te bereiken, terwijl ze onder vuur van sluipschutters zitten en geen eten of drinken hebben. In het Sinjar gebergte zitten mensen als ratten in de val.

De CDA fractie heeft voor deze terreur maar een woord: een poging tot genocide op deze minderheden en andersdenkenden is de bedoeling of is al in volle gang.

De Amerikaanse President, de Britse premier en de Franse minister van buitenlandse zaken hebben dat ook gemeld en zij hebben actie ondernomen. Waarom durft de Nederlandse regering niet uit te spreken dat ISIS (vermoedelijk) bezig is met een genocide op minderheden in haar gebied? Zij nodigen de regering uit dit uitgebreid te beargumenteren

De leden van de CDA fractie zijn ook verbaasd over de zinsnede:  Als blijkt dat ernstige misdaden zoals genocide of misdrijven tegen de menselijkheid zijn gepleegd, dan moeten die onderzocht en de daders vervolgd worden. Het kabinet steunt op dit punt de oproep van EU Hoge Vertegenwoordiger Ashton van vandaag, 10 augustus 2014.

De leden van de CDA fractie verzoeken de regering nu aan te geven

- Of zij de mening deelt dat ISIS bezig is een genocide te plegen en dat dat voorkomen c.q. gestopt moet worden?

- Hoe de regering alle genocideconventies, de responsability tot protect interpreteert en of de Nederlandse regering van mening is dat er een verantwoordelijkheid rust op de internationale gemeenschap om deze genocide te stoppen? En of Nederland, dat in haar grondwet (artikel 90) bevordering van de ontwikkeling van de internationale rechtsorde heeft staan, daarin ook een rol heeft.

Indien de regering nog niet bereid is zich uit te spreken over het vermoeden tot genocide, dan vragen de leden van de CDA fractie op welke wijze de internationale gemeenschap moet optreden bij een genocide die wordt uitgevoerd. Welke lessen zijn getrokken uit Rwanda, uit de Tweede Wereldoorlog in deze?

En tot slot vragen deze leden wie dan volgens de regering moet aangeven dat genocide en/of misdrijven tegen de menselijkheid gepleegd zijn en op welke termijn dat zou moeten gebeuren om het ondubbelzinnig vastgesteld te krijgen?

Nederlandse jihadisten

Bij de Syrie-gangers en ISIS strijders is, blijkens de antwoorden van minister Bussemaker van 11 juni op PVV-Kamervragen, de studiefinanciering stopgezet. De leden van de CDA fractie gaan ervan uit dat bijstandsuitkeringen, toeslagen en andere zaken ondertussen ook zijn stopgezet en ontvangen daar graag een bevestiging van. Het feit dat ISIS oorlogsmisdaden beging terwijl wij hier nog spraken over studiefinanciering voor de plegers ervan, laat wel zien dat de reactie niet heel erg adequaat was.

Nu het vermoeden van genocide, oorlogsmisdrijven en misdaden tegen de menselijkheid (evenals deelname aan een terroristische en criminele organisatie, zijnde ISIS), wel duidelijk is, verzoeken de leden van de CDA fractie de regering om het OM opdracht te geven een onderzoek naar deze misdrijven te openen tegen alle jihad-gangers onder de Wet Internationale Misdrijven.

Immers deze misdrijven zijn strafbaar, ook als zij in het buitenland zijn begaan. Is de regering daartoe bereid?

Verder vragen de leden van de CDA om in overleg met andere EU-landen daar hetzelfde te doen, zodat alle jihad-strijders in het Interpol systeem gesignaleerd worden in niet meer legaal terug kunnen reizen naar de Europese Unie.  Daarmee kunnen we wellicht ook nadere terreur aanvallen zoals in Brussel verhinderen.

Hulp voor de slachtoffers.

De leden van de CDA fractie vinden de inspanningen van de Nederlandse regering in deze te mager. In de begroting heeft de regering maar liefst 150 miljoen euro uitgetrokken om de schuld van genocideverdachte Bashir, de president van Soedan kwijt te schelden, terwijl hier bij een genocide slechts 0,4 miljoen beschikbaar gesteld wordt.

De mensen die verstoken zijn van alle en de mensen die veilig gebied bereikt hebben zijn echt alles kwijt en dan lijkt dit toch een zeer bescheiden bijdrage. Is de regering bereid om af te zien van schuldverlichting aan dhr. Bashir en Soedan totdat hij zich meldt in Den Haag voor het Internationaal Strafhof en dat geld nu in te zetten voor de slachtoffers van deze genocide?

De leden van de CDA fractie gaan er ook vanuit dat de regering ondertussen een besluit genomen heeft over het inzetten van vliegtuigen en dat dat positief is, zodat de ergste nood geledigd kan worden en er niet heel veel meer onnodige en onschuldige slachtoffers vallen.

Is het verder mogelijk om in Europees verband extra capaciteit in te zetten voor de voedseldroppings en de hulp die in steden als Arbil en Dohak zo dringend noodzakelijk is. Steunt de regering het Franse idee van een humanitaire luchtbrug?

Algemene reactie op ISIS dreiging en het uiteenvallen van Irak

De leden van de CDA fractie merken op dat zij de onderstaande zin uit de brief van de regering wel van een zeer optimistisch wereldbeeld in Irak vinden getuigen:
“Een duurzaam einde aan de politieke- en veiligheidscrisis in Irak, en daarmee hopelijk een einde aan het geweld tegen minderheden, kan uiteindelijk alleen worden bereikt als Iraakse (en regionale) leiders hun verantwoordelijkheid nemen en stappen blijven zetten in de richting van een inclusieve, politieke en duurzame oplossing. Het is in dat opzicht positief dat het Iraakse parlement overeenstemming heeft bereikt over het nieuwe voorzitterschap van het parlement en een nieuwe Iraakse president. Het kabinet spreekt de hoop uit dat deze stappen het begin markeren van een meer constructief politiek proces, waarin alle vreedzame etnische en religieuze groepen, conform de Iraakse grondwet, een plaats aan tafel krijgen.“

Immers, de khalief van de nieuwe zelfbenoemde Islamitische staat zal tot op de jongste dag geen eind willen maken tegen geweld tegen minderheden en hij beheerst een behoorlijk gebied in Irak. Ook dhr. Al-Maliki geeft er geen blijk van dat hij de ernst van de situatie inziet.

Nu Irak en IS niet in staat zijn effectief een inclusieve politiek te voeren, wie moet nu de minderheden daar beschermen? Op welke hulp van de internationale gemeenschap kunnen zij rekenen?

Meer in het algemeen: deze crisis rond IS zal om een geheel ander veiligheidsbeleid vragen, zowel internationaal als nationaal, dus zowel van Nederland als van de EU.
Immers, deze genocide wordt mede gepleegd door meer dan 1000 EU-burgers, die waarschijnlijk ook nog de intentie hebben om terug te keren en dood en verderf te zaaien in Europese steden.
Is de regering bereid om in algemene zin aan te geven welke gevolgen de IS-dreiging heeft voor het nationale en internationale veiligheidsbeleid

Een aantal vragen over toezeggingen

De leden van de CDA vragen verzoeken tot slot de regering om de volgende toezegde zaken zo spoedig mogelijk aan de Kamer te sturen.

-          Het wetsvoorstel dat het mogelijk maakt om de dubbele nationaliteit te ontnemen. Dat is in juli naar de Raad van State gegaan. Is het mogelijk om dat spoedadvies onmiddellijk te krijgen en is de regering bereid het wetsvoorstel voor 3 september aanhangig te maken bij de Tweede Kamer, zodat het op zeer korte termijn in behandeling genomen kan worden?

-          De uitvoering van de motie-Segers c.s. ( 29 754, nr. 221 ) over een onderzoek naar financiële steun vanuit onvrije landen aangenomen.
Het WODC zou 6 tot 12 maanden nodig hebben. Die zijn al heel lang voorbij.

-          Het briefadvies van de RMO dat de heer Asscher op 13 december gevraagd over zaken als ontneming van ANBI-status van radicalen. Naar verluidt is dat advies al lang klaar. Kan de regering het onmiddellijk aan de kamer doen toekomen?

Want op deze punten is actie al lang beloofd, maar gebeurt er nog veel te weinig