16 december 2023

Raadslid Niek Teune (CDA): “Eigen inwoners zo snel mogelijk voorrang op een woning”

De Eerste Kamer heeft dinsdag 12 december ingestemd met aanpassingen in de Huisvestingswet. Daarmee wordt het voor gemeenten per 1 januari bijvoorbeeld mogelijk om hun eigen inwoners voorrang te geven op een huur- of nieuw te bouwen koopwoning ten opzichte van mensen van buiten de gemeente. Raadslid Niek Teune (CDA) is blij dat nu zowel de Tweede als Eerste Kamer akkoord zijn. “We moeten zo snel mogelijk doorpakken.”

Gemeenteraadslid Niek Teune (CDA) toonde zich vanaf begin 2022 al vaker groot voorstander van de wetswijziging, waarmee starters en senioren een grotere kans krijgen op een woning in de eigen gemeente. Dit is in lijn met het verkiezingsprogramma van CDA Kampen, waarin gepleit wordt dat ‘kopers van nieuwbouwwoningen in de kernen een sociale en/of economische binding met de woonplek’ hebben. Teune heeft al in september 2022 het college opgeroepen plannen te maken, zodat de gemeente Kampen zo snel mogelijk gebruik kan maken van de nieuwe mogelijkheden die de wet biedt.

Ook in de gemeente Kampen wordt namelijk de pijn gevoeld wordt van de krappe woningmarkt. Niet alleen is de prijs van een koopwoning voor starters moeilijk op te hoesten, maar daarnaast komen ook in de gemeente Kampen steeds meer mensen van buitenaf wonen. Dat maakt het zeker in de dorpen lastiger voor mensen die hier geboren en opgegroeid zijn om een geschikte koop- of huurwoning te bemachtigen.

Teune: “Hoewel starters graag daar willen blijven wonen waar ze zich thuis voelen, moeten zij soms noodgedwongen wegtrekken.” Het CDA vindt dat een verkeerde ontwikkeling. “Een huis is meer dan een stapel stenen met een dak boven je hoofd. Voor bijvoorbeeld het verenigingsleven en de voorzieningen in de dorpen is het van groot belang dat mensen kunnen blijven wonen in de gemeenschap waar ze geworteld zijn. Als een dorp veroudert en de jongeren gaan weg, dan is dat het einde van het dorp."

Een meerderheid van de Eerste Kamer heeft op dinsdag 12 december ingestemd met aanpassingen in de Huisvestingswet. Tot spijt van PVV, Forum voor Democratie en SP – die tegen stemden – kunnen gemeenten binnenkort bij de helft van de beschikbare huurwoningen en nieuw te bouwen koopwoningen tot 390.000 euro (prijspeil 2024) voorrang geven aan eigen inwoners en mensen met vitale beroepen. Eerste Kamerlid Theo Rietkerk (CDA): “Dit is een wens van veel gemeenten. De gemeenten mogen zelf besluiten of ze van de nieuwe mogelijkheden gebruikmaken en op welke manier. Het kan absoluut bijdragen aan het versterken van de leefbaarheid in de dorpen.”

De nieuwe Huisvestingswet moet per 1 januari 2024 ingaan. Teune heeft inmiddels namens de CDA-fractie al schriftelijke vragen ingediend, waarin hij onder andere aan het college van burgemeester en wethouders vraagt wanneer er een voorstel komt. Teune: “Wat CDA Kampen betreft gaan we zo snel mogelijk organiseren dat onze eigen inwoners voorrang krijgen bij het huren of kopen van een woning. We moeten zo snel mogelijk doorpakken.”