De CDA fractie heeft vandaag ingestemd met het initiatiefwetsvoorstel van GL, PvdA, D66 en VVD inzake het verstrekken van de medicatie ter afbreking van een onbedoelde zwangerschap via de huisarts. Voor het CDA is het belangrijk dat er balans is én blijft tussen de beschermwaardigheid van het ongeboren kind en de barmhartigheid voor een vrouw in nood als gevolg van een onbedoelde zwangerschap, dit geborgd in een zorgvuldige procedure. Die balans wijzigt niet door dit voorstel (in tegenstelling tot het wetsvoorstel voor het flexibiliseren van de bedenktermijn. Het CDA heeft daar tegen gestemd).

Uit onderzoek blijkt dat nu al circa 50% van de vrouwen die onbedoeld zwanger is, zich als eerste wendt tot de huisarts. In plaats van dat de huisarts de vrouw nu nog moet doorverwijzen naar een abortuskliniek, kan de huisarts - voor zover deze daartoe zelf bereid is en is geaccrediteerd - de vrouw zelf bijstaan in deze moeilijke situatie. Uit onderzoek blijkt dat dit in andere landen niet heeft geleid tot een stijging van het aantal abortussen. Sterker nog, wij hopen dat dit kan bijdragen aan het terugdringen van het aantal herhaalabortussen. Dit in verband met de vertrouwensrelatie en de nabijheid die een huisarts heeft tot zijn of haar patiënten in vergelijking tot een abortusarts.

De huisartsenverenigingen LHV en NHG staan ook positief tegenover het initiatiefvoorstel. Een belangrijke randvoorwaarde daarbij is dat huisartsen zelf mogen bepalen of ze deze bijzondere zorg willen aanbieden en verrichten en zich daartoe laten bijscholen of niet. Huisartsen worden dus niet verplicht deze zorg aan te bieden. Op initiatief van het CDA wordt de praktijk goed gemonitord en is er een evaluatieplicht aan de wet toegevoegd. CDA en CU hebben tevens het kabinet opgeroepen om in overleg met LHV en NHG concrete afspraken te maken over hoe herhaalabortussen kunnen worden voorkomen.