Kandidaat Tweede Kamerlid Piet-Cees van der Wel vindt dat onderzocht moet worden of de Nedersaksenlijn gebruik zou kunnen maken van groene waterstof energie. Hij opperde dit in het webinar dat georganiseerd werd door de stichting Nedersaksenlijn.
“Brainport Eindhoven maakte eerder al bekend 1 miljard euro te willen hebben uit het Nationaal Groeifonds om te investeren in een emissieloos openbaar vervoerssysteem. Deze hightech ‘Brainportlijn’ maakt gebruik van zelfrijdende voertuigen, voorkomt een verkeersinfarct in de economische hotspot die de regio Eindhoven dankzij bedrijven als ASML en VDL is. De aanvraag voor de Brainportlijn is een van de weinige concrete aanvragen die wereldkundig zijn gemaakt. Het is niet bekend hoeveel aanvragen zijn ingediend, en ook niet hoeveel partijen er met plannen rondlopen om dat te doen. Daarom denk ik dat het goed is om voor de Nedersaksenlijn ook een aanvraag te doen. Het zou mij niet verbazen als dat de kansen voor onze regio vergroot.”, aldus van der Wel, de nummer 35 op de CDA lijst.

In september werd het Nationaal Groeifonds gelanceerd. De komende vijf jaar is 20 miljard euro beschikbaar uit dit zogenoemde ‘Wopke-Wiebes-fonds’ voor innovatieve projecten die het groeivermogen van de Nederlandse economie moeten versterken.
Van der Wel is heel enthousiast over dit idee: “ProRail onderzoekt al of de waterstoftrein een haalbaar alternatief is op weg naar een CO2-neutraal spoor vanaf 2050. Ook Arriva ondersteunt deze ambitie en wil in de praktijk onderzoeken of groene waterstof ook in het treinvervoer toegepast kan worden. Er is al een waterstoftrein van het Franse bedrijf Alstom. Dat bedrijf bouwt ook de TGV. Het lijkt mij echt een kans. De provincie Groningen, ProRail en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland die rijden op spoor zonder bovenleiding, zero-emissie (zonder uitstoot) te laten rijden. Op deze trajecten worden momenteel nog dieseltreinen ingezet. De groene waterstoftrein is een mogelijkheid om dit te doen. Bovendien zijn deze zero-emissie-treinen stiller dan de huidige dieseltreinen. Slim en groen dus.”

Jieskje Hollander regiodirecteur Oost van Arriva vond het een interessante gedachte: "Wij zijn ons heel concreet aan het verdiepen in dit soort techniek. Ook om te kijken wat het op spoorniveau berijden kan betekenen, dus wat dat betreft vind ik het helemaal niet zo'n gekke gedachte. Het valt ook op dat politieke bestuurders in het oosten en het noorden hierin geïnteresseerd zijn en ook stappen in die richting zetten. We zien het zelf ook al in het busdomein bijvoorbeeld, maar ook in het spoordomein wordt het steeds echter. Een manifester onderwerp van gesprek."