Kamervragen over het lerarentekort in Nederland
Vragen van het lid Peters (CDA) aan de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het lerarentekort in Nederland.
Vraag 1:
Bent u bekend met het bericht << Surinaamse leerkrachten kunnen ons lerarentekort opvangen, maar ze mogen niet komen >> (1) en de uitzending van het tv-programma Kassa d.d. 5 maart 2022 (2)?
Vraag 2:
Bent u bekend met het enorme lerarentekort in met name de grote steden en aandachtswijken?
Vraag 3:
Bent u het met het CDA eens dat een tekort aan leraren kinderen hindert in hun ontwikkeling en de kansenongelijkheid bevordert?
Vraag 4:
Bent u het met het CDA eens dat om het lerarentekort op te lossen creatief gedacht moet worden en grenzen van wet- en regelgeving moeten worden opgezocht?
Vraag 5:
Bent u bekend met het feit dat Nederlands sprekende geschikte, bekwame en beschikbare leraren uit Suriname niet in Nederland mogen werken, omdat ze niet uit de Europese Unie komen?
Vraag 6:
Kunt u aangeven uit welk Europees land Nederlands sprekende geschikte en bekwame leraren kunnen komen?
Vraag 7:
Kunt u aangeven welke beschikbare en geschikte Nederlandse ongediplomeerde doelgroep aangeboord kan worden, die met relatief weinig moeite een Pabo-diploma kan halen?
Vraag 8:
Bent u het met het CDA eens dat maatwerk mogelijk zou moeten zijn voor een geschikte, bekwame en beschikbare doelgroep leraren?
Vraag 9:
Wat gaat u doen om maatwerk mogelijk te maken, zodat het lerarentekort (een klein beetje) verkleind kan worden?
(1) Volkskrant, https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/surinaamse-leerkrachten-kunnen-ons-lerarentekort-opvangen-maar-ze-mogen-niet-komen~b88057a5/, 10 februari 2022.
(2) Kassa, https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/576486, 5 maart 2022.