Omschrijving

Doel:
Het doel van deze training is om vaardig te worden in het toepassen van de standaardgeschilpunten tijdens een beleidsdebat, bijvoorbeeld tijdens een vergadering van de gemeenteraad of Provinciale Staten. Beleidsdebatteren is een debatvorm waarbij de focus sterk ligt op de inhoud (argumenten). Deze debatvorm helpt je om tijdens vergaderingen waar beleidsplannen worden besproken scherp te kunnen reageren. Je leert om de zwakke punten in een beleidsplan te vinden.

Doelgroep:
(Aankomende) volksvertegenwoordigers en (aankomende) bestuurders.

Inhoud:

• Hoe werkt het beleidsdebat met de standaardgeschilpunten?;
  • Individueel oefenen met het toepassen van de standaardgeschilpunten op een beleidsstelling;
  • Leren toepassen van Ethos-logos-pathos;
  • Oefenen met debatteren aan de hand van standaardgeschilpunten in debat-opstellingen;
  • Oefenen met interrumperen en improviseren.

Tijdsduur fysieke bijeenkomst:
1 dag of 2 avonden

Tijdsduur online bijeenkomst:
2 dagdelen (ochtend, middag of avond)

Aantal deelnemers:
Minimaal 8 – maximaal 12 deelnemers

Debatteren kun je leren!

Locatie en data:

Deze module kun je los volgen, of als onderdeel van de Steenkamp Leergang. Wil je alle 12 modules volgen en het certificaat Steenkamp Leergang behalen? Meld je dan aan bij het Portaal Steenkamp Leergang. Via dit portaal krijg je toegang tot de twaalf modules waaruit de leergang is opgebouwd. Je bepaalt zelf op welk moment je een module volgt en je betaalt per module. Het portaal registreert je vorderingen (behaalde modules).