26 mei 2023

Spoorzone: goed inrichten burgerparticipatie

Op 25 mei sprak de gemeenteraad over het uitdaagrecht voor het participatieplan van de Spoorzone. Het uitdaagrecht is een nieuw instrument in onze gemeente, waarbij een groep bewoners de gemeente mag uitdagen een taak over te nemen omdat zij dit beter (en mogelijk goedkoper) kan. De wijkraad De Leijen heeft samen met enkele andere bewonersverenigingen een verzoek ingediend om het participatieplan van de Spoorzone uit te gaan voeren.

Het CDA heeft aangegeven dat het Spoorzone traject een te groot en complex traject is om de participatie uit handen te geven aan een bewonersvereniging. Bovendien is er een reëel risico op vertraging van dit toch al (te) lang lopende proces. Daarom hebben wij aangegeven tegen deze uitdaging te zijn.

Tegelijk vinden wij bewonersparticipatie wel van groot belang. Het CDA staat immers voor een betrouwbare overheid waar de burger op kan rekenen. Daarom hebben wij enerzijds middels een amendement voorgesteld om te onderzoeken of bewoners op een afgebakend deelgebied de participatie over kunnen nemen. Daarnaast hebben wij het College opgeroepen om nu echt werk te maken van het beter betrekken van bewonersverenigingen!