28 maart 2024

VVD De Bilt en CDA presenteren gezamenlijk initiatiefvoorstel voor aandeelhouderschap in Stedin

In de raadsvergadering van 28 maart 2024 dienen de VVD De Bilt en het CDA De Bilt Maartensdijk een gezamenlijk initiatiefvoorstel in om de gemeente De Bilt mede-eigenaar te maken van Stedin Holding N.V., een cruciale speler in de energie-infrastructuur van Nederland. Dit voorstel, gericht op het aankopen van aandelen ter waarde van €1.000.000, is een directe reactie op de dringende behoefte aan versterking van het elektriciteitsnetwerk en het versnellen van de energietransitie.

Achtergrond en noodzaak van het voorstel

Stedin, de netbeheerder verantwoordelijk voor een groot deel van Zuid-Holland, Utrecht, en Zeeland, staat voor de uitdaging om ongeveer €8 miljard te investeren in het netwerk om netcongestie aan te pakken. Deze congestie vormt een aanzienlijk obstakel voor de leveringszekerheid van energie en de realisatie van duurzaamheidsdoelstellingen. Het initiatiefvoorstel benadrukt de cruciale rol van Stedin in het waarborgen van een betrouwbare energievoorziening en de noodzaak voor de gemeente De Bilt om bij te dragen aan de oplossing van dit maatschappelijke probleem.

Strategische voordelen en financiële overwegingen

Door deel te nemen aan het aandeelhouderschap van Stedin, beoogt de gemeente De Bilt niet alleen de energie-infrastructuur te versterken maar ook een positieve bijdrage te leveren aan haar financiële positie. Het voorstel onderstreept de verwachting van een positief rendement op de investering, mede door de marktconforme prijs per aandeel en de potentie voor waardestijging van Stedin.

Betrokkenheid en invloed van de gemeente De Bilt

Een belangrijk aspect van het initiatief is de mogelijkheid voor de gemeente De Bilt om via de provincie Utrecht invloed uit te oefenen binnen de aandeelhouderscommissie van Stedin. Dit biedt een platform voor de gemeente om haar standpunten kenbaar te maken en bij te dragen aan strategische beslissingen, ondanks de beperkte directe invloed als individuele aandeelhouder.

Risico's en alternatieven

Het voorstel erkent de risico's verbonden aan de investering, waaronder reguleringsrisico's en het potentieel voor waardevermindering van de aandelen. Echter, de positieve business case en de strategische voordelen wegen zwaar in de overweging. Alternatieven, zoals niet investeren, zouden de gemeente beroven van de kans om bij te dragen aan en te profiteren van de verbetering van de energie-infrastructuur.

Besluitvorming en toekomstvisie

Het initiatiefvoorstel, dat nu ter goedkeuring voorligt aan de raad van de gemeente De Bilt, markeert een belangrijke stap richting een duurzamere en energiezekere toekomst voor de inwoners en bedrijven in de regio. Met dit voorstel tonen VVD De Bilt en het CDA hun commitment aan zowel de energietransitie als de financiële gezondheid van de gemeente.

Voor meer informatie en updates over dit initiatief, houd onze website in de gaten.