CDA | Gebiedsvisie Centrum, Molenzoom en Koppeling

16 juni 2025 4 minuten lezen

Gebieds­vi­sie Cen­trum, Molen­zoom en Kop­pe­ling

Het CDA is blij dat de gebiedsvisie voor Centrum, Molenzoom en Koppeling er nu ligt. Dat werd tijd, want we zitten te springen om meer woningen. De visie is een mooi integraal geheel geworden en is een goede basis voor het verder ontwikkelen van dit gebied. We willen het college en de ambtenaren een compliment geven voor de uitgebreide participatie. We hebben gezien dat velen daar aan meegedaan hebben en de opbrengst van de participatie heeft duidelijk plek gekregen in de gebiedsvisie die nu voor ons ligt. De enige groep die we missen zijn de toekomstige bewoners. Het college gaf in de RTG al aan woningzoekenden in het vervolg te willen betrekken.

Het CDA is blij dat de gebiedsvisie voor Centrum, Molenzoom en Koppeling er nu ligt. Dat werd tijd, want we zitten te springen om meer woningen. De visie is een mooi integraal geheel geworden en is een goede basis voor het verder ontwikkelen van dit gebied. We willen het college en de ambtenaren een compliment geven voor de uitgebreide participatie. We hebben gezien dat velen daar aan meegedaan hebben en de opbrengst van de participatie heeft duidelijk plek gekregen in de gebiedsvisie die nu voor ons ligt. De enige groep die we missen zijn de toekomstige bewoners. Het college gaf in de RTG al aan woningzoekenden in het vervolg te willen betrekken.

We hopen dat de samenhang van de verschillende belangrijke doelstellingen behouden blijft bij de verdere uitwerking. Dat is belangrijk om de kwaliteit te bewaken. Het is ook een uitdaging. Zo noemden Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland afdeling Houten in de RTG al dat de prioriteit voor voetgangers en fietsers goed in de plannen zit, maar bij de uitwerking qua veiligheid al snel wordt losgelaten. Zij noemden verschillende punten in en rondom Het Centrum.

Eerste punt van aandacht is voor ons het kruispunt op de kop van De Molen, bij het busstation.

Deze verkeerssituatie vraagt al jaren om verbetering. Een kleine verbetering heeft een paar jaar geleden na een prijsvraag plaatsgevonden. Met de aantekening dat het verder wordt meegenomen bij de ontwikkeling van CMK. Want het is een ingewikkelde situatie die vraagt om een grootschaliger aanpak. In de gebiedsvisie worden de aanpassingen heel summier weergegeven. Dat lijkt de situatie voor voetgangers en fietsers eerder onveiliger dan veiliger te maken. Nu is de kans om de complexe verkeerssituatie op de kop van De Molen te verbeteren en die mag niet gemist worden.

Daarvoor dienen wij een motie mede ondertekend door D66, ITH, HA! Een VVD.

Deze motie is unaniem aangenomen.

Om op de verkeersveiligheid door te gaan: de Fietsersbond vroeg ook om te kijken of de woonwijk aan de Slinger ontsloten kan worden via de Hoven. Verplaatsen van de Kiss&Ride gebeurt al als we het goed hebben begrepen. Maar het autoverkeer via de Hoven leidt tot een veel langere route door de woonwijk naar de Rondweg. Daarbij zit ook vrachtverkeer naar Het Haltna Huis. Wij vragen ons af of het mogelijk is om vrachtverkeer tijdens piekmomenten van fietsverkeer, zoals bij het starten van de scholen, te verbieden in te rijden. Wethouder, we brengen dit graag onder uw aandacht.

Dan Het Rond: de gebouwen om het plein heen zijn op de woontoren na te laag om een gevoel van beslotenheid te geven. Bovendien is gekozen voor lange zichlijnen via de aan- en afvoerwegen. Hierdoor ontbreekt een knus gevoel en staat er vaak veel wind. Herhaaldelijk is al geprobeerd het plein te verbeteren, maar met weinig resultaat. Ook nu is een verbetering de bedoeling en dat is een mooi streven. Maar waarom denken we nu dat het echt gaat werken als de twee hoofdprincipes niet veranderen? Wethouder kunt u daar meer over zeggen? Reactie van de wethouder: we zijn van plan echt meer groen toe te voegen en hebben ook middelen gekregen voor verbetering van het Centrum.

Over bouwhoogtes zegt de gebiedsvisie iets op een paar specifieke punten. En in het algemeen dat de bouwhoogte richting het spoor op kan lopen. Wat het CDA betreft gaan we in centrumgebieden tot maximaal zes bouwlagen. Waarmee we een enkel hoger gebouw op voorhand niet uitsluiten. Dat vraagt natuurlijk om draagvlak in de samenleving.

Hoogte speelt een rol in het aantal te realiseren woningen. In de RTG gaf de wethouder aan dat de visie ruimte biedt voor hoogteaccenten waar het passend is. Wethouder, kunt u toezeggen dat dit meegenomen wordt bij de verdere uitwerking van de gebiedsvisie?

Spoortrillingen worden benoemd en daar zijn we blij mee. We weten dat spoortrillingen aan de andere kant van het spoor een groot probleem zijn. Daarom is het heel belangrijk dat voor het gebied Centrum, Molenzoom en Koppeling aan de voorkant aandacht is voor het risico van spoortrillingen.

Tot slot benoem ik een voor ons heel belangrijk punt en dat is betaalbare woningen. Goed opgenomen in de visie is dat tweederde deel van de woningen in de categorie betaalbaar moet vallen. De helft daarvan is sociale huurwoningen. Wij hebben er vertrouwen in dat het college zich tot het uiterste inspant om dat te realiseren. Middenhuur lijkt goed gerealiseerd te worden.

We maken ons zorgen over de betaalbare koopwoningen. De bovengrens is €405.000. Risico is dat koopwoningen tegen deze bovengrens aangeboden worden. Dat is lang niet voor iedereen betaalbaar. In de RTG hebben we gevraagd hoe we er voor kunnen zorgen dat een substantieel deel van deze woningen ruim onder de bovengrens blijft.

Wethouder, het antwoord was dat het in sommige projecten al gebeurt en dat dit ook steeds wordt meegenomen in de gesprekken. En dat in Omgevingsplan hier mogelijk meer aandacht aan wordt gegeven. Wethouder, kunt u toezeggen dat dit inderdaad wordt meegenomen in het Omgevingsplan? Reactie van de wethouder is dat dit een plek kan krijgen in Omgevingsvisie en Omgevingsplan.

Lees
ver­der