26 februari 2020

Gesprekken coalitiepartijen en CDA over meerderheidscoalitie afgebroken.

Na twee gesprekken met de coalitiepartijen VVD en LDIJ blijkt dat er geen overeenstemming te verwachten is over een meerderheidscoalitie waar het CDA-deel van zou kunnen uitmaken.

Het CDA stond open voor het verkennen van het vormen van een meerderheid coalitie, als dat in het belang van IJsselstein is. Daarbij wilde de CDA-fractie met name kijken naar de zorgelijke financiële situatie van IJsselstein en het stellen van prioriteiten zoals het snel bouwen van meer woningen.

Fractievoorzitter Edwin Tas: “Bij de start van de gesprekken hebben we duidelijk gemaakt dat we   bereid zijn tot serieuze gesprekken, waarbij we wel een aantal heldere uitgangspunten op tafel hebben gelegd.

1. De financiële situatie waarin IJsselstein verkeert, vraagt dat we alle onderwerpen waar besluiten over genomen moeten worden, bespreekbaar maken; met de bijbehorende financiële consequenties. Dat betekent dus niet “aansluiten” en een paar onderwerpen “gegund” krijgen maar serieus kijken naar de hele begroting. Welke maatregelen moeten worden genomen om de begroting weer gezond te krijgen en welke prioriteiten moeten worden gesteld?
  2. Gezien die financiële situatie vindt het CDA het niet verantwoord om een extra wethouderspost te creëren. Dat zou leiden tot extra kosten aan salaris en wachtgeld, en is qua capaciteit echt niet nodig. Het aantal wethouders dat er nu zit, is voldoende.
  3. Laat de inhoudelijke gesprekken over een breder coalitie -akkoord leiden /begeleiden door een onafhankelijk persoon en niet door de fractievoorzitters van de VVD en LDIJ. Op deze wijze zou er een eerlijk en transparanter proces ontstaan, waarover achteraf verantwoording is af te leggen aan iedereen die het vraagt.

Helaas is het niet mogelijk gebleken om op deze punten op een lijn te komen.

De coalitie partijen houden vast aan het principe dat ‘er een partij mag aansluiten’ terwijl het CDA een nieuw coalitie of raadsakkoord wil waarin breder en fundamenteler wordt gekeken naar prioriteiten en financiën.

Edwin Tas: “We willen nu helderheid geven, en geen tijd en energie meer verspillen aan interne perikelen. Er zijn veel dringende vraagstukken, zoals de behoefte aan woningen, het openhouden van het Fulco theater en andere zaken.

We zullen open en constructief samenwerken met alle partijen in de Raad om de vaart erin te krijgen. Dat kan ook met een minderheidscollege aan het stuur. Laten we volop aan de slag gaan om te komen tot meer woningen, een goed sociaal beleid en een gezonde begroting. ”

Het CDA wacht uiteraard de uitkomsten van de gesprekken met andere partijen af en staat altijd open voor het gesprek indien er voor een nieuw breed raadsakkoord gekozen wordt.

Edwin Tas, fractievoorzitter CDA