Het CDA Oudewater staat voor een sterk duurzaamheidsbeleid, waarbij we inspelen op de kracht van de samenleving en het lokale bedrijfsleven. We hebben ons uitgesproken tégen grote windturbines in onze gemeente en willen meer inzet op het opwekken van zonne-energie, waarbij eerst de daken optimaal worden gebruikt.

We willen de gemeente klaarmaken voor een duurzame toekomst. Dat betekent CO2-uitstoot verminderen en op een duurzame manier energie opwekken en woningen verwarmen. Dit brengt veranderingen met zich mee die we uiteraard zo goed mogelijk gaan inpassen in onze gemeente. Daarbij willen we alle inwoners van onze prachtige gemeente betrekken en motiveren om mee te doen en te denken aan deze verandering. Samen kunnen we werken aan een prachtige toekomst in Oudewater.

Daarom:

• gaan we inwoners stimuleren hun woningen en levenswijze duurzaam in te richten;
  • willen we in overleg met Woningraat tot een versnelling van het verduurzamen van de huurwoningen komen;
  • gaan we in 2050 onze eigen elektriciteit op een duurzame manier opwekken. Dat doen we door daken vol te leggen met zonnepanelen en ons verbruik te verminderen. De opbrengsten van het opwekken van energie komen voor minimaal 50% ten goede van onze inwoners;
  • zien we zonnevelden als tijdelijke oplossing en leggen we ze in overleg met omwonenden zo veel mogelijk uit het zicht;
  • willen we geen grote windmolens (turbines) in onze gemeente;
  • gaan we op buurt/wijk/dorpsniveau met de inwoners een plan opstellen wat de mogelijkheden zijn om de woningen zonder gas te gaan verwarmen en welke randvoorwaarden daarbij horen om het betaalbaar te houden;
  • willen we als CDA Oudewater dat de Rijksoverheid géén vergunning afgeeft voor mogelijke gaswinning uit het Papekopperveld. Dit blijven we goed in de gaten houden;
  • gaan we stimuleren dat de hemelwaterafvoer van daken wordt afgekoppeld van het riool zodat de riolen minder vaak overlopen in gebieden waar dit problemen oplevert.