De afgelopen jaren zijn de gemeentelijke financiën dramatisch verslechterd. Zodanig zelfs dat dit een bedreiging vormt voor het behouden van een zelfstandige gemeente. Daarbij zijn de afgelopen jaren de gemeentelijke lasten voor de inwoners zeer sterk (ca 50%) toegenomen. Het CDA Oudewater wil de komende jaren de gemeentelijke financiën (weerstandsvermogen, risico’s, schulden) zeer sterk verbeteren zonder dat dit de inwoners meer geld kost. Dat vraagt de komende jaren om moeilijke, eerlijke en duidelijke keuzes. Daarbij realiseren we ons dat we als kleine gemeente niet alles kunnen wat we zouden willen. We gaan een realistisch verhaal vertellen en niks beloven dat we niet waar kunnen maken. En we geven geld pas uit als we zeker zijn dat het geld er ook voor is.

Daarvoor is naast een betrokken gemeenteraad ook een betrokken bestuur noodzakelijk. Een betrokken bestuur met wethouders die wonen en leven in Oudewater.

De laatste tijd wordt veel gesproken over het belang van een ‘nieuwe bestuurscultuur’ met meer ‘openheid’ en ‘verbinding met de samenleving’ om het vertrouwen in de politiek bij de burgers terug te brengen. In Oudewater is het al tientallen jaren gebruik dat, na de verkiezingen, de coalitiepartijen een coalitieakkoord opstellen waar vier jaar lang naar gehandeld en verwezen wordt. Hierdoor is er nauwelijks ruimte voor debat in de raad, waarmee gekomen kan worden tot breder gedragen besluiten in de Oudewaterse samenleving. Het CDA Oudewater vindt dat niet goed. Wij willen af van deze “bestuurscultuur” en terug wat de gemeenteraad is: de volksvertegenwoordiging die gezamenlijk, in samenspraak met onze inwoners, de voorwaarden afspreekt waar het college uitvoering aan gaat geven en op gecontroleerd wordt.

Daarom willen wij na de verkiezingen afspraken maken met alle partijen om hier invulling aan te geven en te zoeken naar raadsbrede samenwerking die het beste voor Oudewater naar boven brengt op belangrijke thema’s zoals het sociaal domein, financiën, armoedebeleid en eenzaamheid. Dit vraagt wat van alle partijen, maar als CDA Oudewater gaan wij die uitdaging graag aan om het vertrouwen in de Oudewaterse politiek bij onze inwoners terug te brengen.

Daarom:

• moeten de gemeentelijke financiën op een realistische en betrouwbare wijze op orde worden gebracht om zo onze zelfstandigheid als gemeente te waarborgen. Hierbij is onze leidraad dat geld pas wordt uitgegeven als we zeker zijn dat het geld er ook is;
  • willen we een College van Burgemeester en wethouders die in Oudewater wonen;
  • willen we meer investeren in burgerparticipatie door inwoners te stimuleren met ideeën voor verbetering van hun leefomgeving door zelfwerkzaamheid te komen;
  • willen we na de verkiezingen met alle raadsfracties onderzoeken of we op gedeelde thema’s tot een zo breed mogelijk gedragen “raadsakkoord” kunnen komen om Oudewater op een realistische en betrouwbare manier te besturen.