23 maart 2017

250 studenten onnodig op straat

Het CDA wil dat de 250 studenten die onnodig uit hun woning zijn gezet terug moeten kunnen naar hun oude wooncomplex. Veel studenten hebben nog geen nieuwe plek gevonden. CDA-raadslid Bert-Jan Brussaard stelde vandaag mondelinge vragen aan de wethouder.

Afgelopen zomer op 25 augustus 2016 kregen ca. 250 studenten die woonden aan de Taagdreef en de Ebrodreef een opzeggingsbrief van SSH toegestuurd. Hierin stond vermeld dat eigenaar Mitros de woning ging renoveren en dus per 23 januari 2017 de huurovereenkomst werd opgezegd. Dit betekende dat in korte tijd veel studenten in dezelfde tijd naar een andere woning moesten gaan zoeken en veel onrust ontstond.

Tot verbazing van de CDA-fractie blijkt in een deel van de woningen weer studenten te wonen. Navraag leert dat de woningen nu worden beheerd door VPS en VPS bezig is om inderdaad andere studenten in de woningen te huisvesten. Dit betekent dat de renovatie kennelijk toch (nog) niet zal plaatsvinden en veel oud-bewoners onnodig hun kamers moesten verlaten. Dit vindt het CDA een vreemde gang van zaken en stelde daarom vragen aan de wethouder.

Brussaard (CDA): “Door de onterechte huuropzegging, zijn studenten met een acuut probleem opgezadeld, terwijl dat volkomen onnodig was. Het CDA wil dat door corporaties zorgvuldiger met huuropzeggingen wordt omgegaan.”

Op de vragen van het CDA heeft de wethouder aangegeven wel bereid te zijn om in gesprek te gaan met Mitros om de vertrokken studenten te benaderen voor een tijdelijke huurovereenkomst in hun oude woningen.

Brussaard (CDA): “Goed nieuws dat de wethouder met Mitros wil praten over het benaderen van de oud-bewoners voor een terugkeer in deze woningen. Hoog tijd dat corporaties zorgvuldiger omgaan met het opzeggen van tijdelijke contracten”

Lees de vragen hier: mv 7 250 studenten onnodig op straat aan de Taagdreef_Ebrodreef